Erfenis minderjarige dochter

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

Erfenis minderjarige dochter

#1 , 15 mei 2022 10:47

Ik heb een minderjarige dochter uit een vorig huwelijk en een nieuwe partner sinds enkele jaren.
Ik wil graag mijn partner zekerheden geven ivm het kunnen blijven wonen in mijn woning die ik heb overgenomen na de scheiding.
Ik weet dat ik ervoor kan zorgen dat de notaris of een andere de woning beheer ipv mijn minderjarige dochter.
Echter vraag ik me af of er betere oplossingen zijn dan een testament
Alvast bedankt voor de insteek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 15 mei 2022 17:05

Trouwen of wettelijk gaan samenwonen. Daardoor krijgt de partner het vruchtgebruik. Bij wettelijk samenwonen enkel gezinswoning en huisraad. Bij huwelijk (volgens wettelijk stelsel) van alles.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 mei 2022 18:43

Dochter gaat ook niet minderjarig blijven, dus dat is geen echte oplossing

Wettelijk samenwonen is dat wel
En je kan het desnoods simpel stoppen


Met testament kan je dan nog steeds bepalen of en wat je partner krijgt buiten vruchtgebruik (zolang je niet aan reservataire deel -50 % - van je dochter komt)

En ook dat is simpel herroepbaar indien nodig ...

Reclame

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2022 12:19

Dankjewel.
Vruchtgebruik is niet echt wat ik wil geven aan mijn vriendin.
Wel voor een bepaalde periode.
Als me in de volgende jaren iets overkomt staat mijn vriendin op straat, en daar mijn ex automatisch het beheer van de woning krijgt omdat mijn dochter minderjarig is lijkt me dat een moeilijkheid.
Echter als ik er niet meer ben als mijn dochter ooit bouwt zou ik haar niets meer kunnen geven om haar te helpen.
Als de woning dan bewoont wordt door mijn huidige partner zal mijn dochter het huis niet kunnen bewonen/verkopen. (alhoewel ik denk dat mijn partner hierin heel soepel zal zijn, want de band tussen mijn dochter en haar is heel goed).
Het zou zoiets moeten zijn zoals:
Mijn huidige partner mag de woning bewonen tot mijn dochter de leeftijd van 30 jaar heeft.
Alle kosten die aan het huis zijn moeten door mijn partner worden betaald.
De mama van mijn dochter (mijn ex dus) heeft geen recht op het beheer van de woning.
enz...
kan dit in een testament gegoten worden?
is het ook niet voldoende als alle partijen een handgeschreven versie bezitten?
ik wil niemand benadelen en een zo goed mogelijke planning maken, waar iedereen zich kan in vinden.
Mijn partner geeft me trouwens maandelijks de helft van de hypotheekaflossing als woonvergoeding (net de helft van de huur voor een kleine huurwoning).

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#5 , 17 mei 2022 18:06

Dankjewel.
Vruchtgebruik is niet echt wat ik wil geven aan mijn vriendin.
Wel voor een bepaalde periode.
Als me in de volgende jaren iets overkomt staat mijn vriendin op straat, en daar mijn ex automatisch het beheer van de woning krijgt omdat mijn dochter minderjarig is lijkt me dat een moeilijkheid.
Echter als ik er niet meer ben als mijn dochter ooit bouwt zou ik haar niets meer kunnen geven om haar te helpen.
Als de woning dan bewoont wordt door mijn huidige partner zal mijn dochter het huis niet kunnen bewonen/verkopen. (alhoewel ik denk dat mijn partner hierin heel soepel zal zijn, want de band tussen mijn dochter en haar is heel goed).
Het zou zoiets moeten zijn zoals:
Mijn huidige partner mag de woning bewonen tot mijn dochter de leeftijd van 30 jaar heeft.
Alle kosten die aan het huis zijn moeten door mijn partner worden betaald.
De mama van mijn dochter (mijn ex dus) heeft geen recht op het beheer van de woning.
enz...
kan dit in een testament gegoten worden?
is het ook niet voldoende als alle partijen een handgeschreven versie bezitten?
ik wil niemand benadelen en een zo goed mogelijke planning maken, waar iedereen zich kan in vinden.
Mijn partner geeft me trouwens maandelijks de helft van de hypotheekaflossing als woonvergoeding (net de helft van de huur voor een kleine huurwoning).
Weet dat je partner ook het vruchtgebruik kan laten afkopen en dat je dan wel de woning zal beheren voor je dochter. Het is geen sluitende maatregel.
Daarnaast is het misschien beter om alle kosten te beschrijven die je partner zou betalen. Stel dat je dochter 29 jaar is en het dak moet vervangen worden. Zou jij dan in je partner's schoenen willen staan? Misschien gewoon de woonvergoeding laten verder betalen? Dan kan dat geld opzij gezet worden om herstellingen te doen. Daarnaast zijn er ook zaken die wettelijk door de blote eigenaar betaald dienen te worden, zoals bv. kadastraal inkomen.
Het is goed dat je ervoor zorgt dat na je overlijden je dochter niets tekort komt. Maar maak ook een plan om voor die onvoorwaardelijke plusmoeder en jouw zorgzame en liefhebbende partner na jouw overlijden te zorgen.
Je dochter heeft nog een heel leven op te bouwen en een ruggesteun kan er zeker bij helpen. Maar je partner moet dan een nieuwe thuis gaan zoeken en alles achterlaten...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 mei 2022 19:08

"Daarnaast zijn er ook zaken die wettelijk door de blote eigenaar betaald dienen te worden, zoals bv. kadastraal inkomen."
Neen.dat is ten laste van de vruchtgebruiker.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2022 09:29

Mijn partner is enige dochter van een gescheiden vader.
Deze zal binnen 20 jaar, wanneer mijn dochter 30 is, 85 jaar zijn.
Ze zal dan mogelijk een tijdje moeten huren, of mogelijk in haar vaders huis kunnen wonen dat ze zal erven.
Ik zou wel op papier willen zetten dat alle 'normale en niet structurelen" onderhoudskosten door haar zouden moeten betaald worden.
Het is een vrij recente woning (2007) en ik verwacht er de eerste 20 jaar geen structurele onderhoud aan.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2022 11:06

Bestaat er een systeem waarmee ik zou kunnen bieden aan mijn partner dat ze mag blijven wonen in de woning tot haar vader overlijd? Ze zou dan nooit zonder onderdak zitten omdat ze dan in haar vaders huis kan wonen.
Zou er iets op deze manier kunnen vastgelegd worden via testament of zijn er eenvoudigere manieren om dit vast te leggen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”