Overledene en minderjarige erfgenamen

BiancaS2903
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Overledene en minderjarige erfgenamen

#1 , 13 mei 2022 00:28

Korte schets… overleden ex partner laat 3 minderjarige kinderen na waarvan de oudste bij mij en 2 anderen bij ander persoon.
Zijn ouders regelen de begrafenis en bespreken dan veel met begrafenisondernemer. Ikzelf was al aan informeren bij de notaris voor een verwerping daar ik weet dat er nog een schuld openstaat ( met mij) van een restschuld hypotheek. Nu krijg ik van zowel de ouders als de andere mama te horen dat ik moet wachten want “als ze dit weten wordt huurhuis verzegeld “ en kunnen we niets meer bekijken van kleine herinnering voor de kinderen enz. De andere mama staat dus nog op contract ( feitelijk) samenwonend.
De begrafenisondernemer heeft hun dit advies gegeven. Ze willen anderzijds ook bekijken wat de opgebouwde reserves mss nog opleveren.
Kan ik eventueel voor veiligheid apart een verzoek indienen van aanvaarding onder voorbehoud ( heb meer schrik dat ze door onbewust alles te regelen ze de erfenis aanvaarden en dan spijtig genoeg dan,dit enkel haar en de 2 andere kinderen hun probleem wordt).
Evenals ik me afvraag omdat ze allemaal minderjarig zijn, wie met de tijd alles moet opzeggen ? Zijn ouders of wij uit naam van de kinderen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2022 07:32

Iedere erfgenaam kan appart beslissen wat hij doet, zuiver aanvaarden, aanvaarden onder voorbehoud, verwerpen. Dus ja, jij kan voor je eigen kind een appart verzoek indienen.

Contact opnemen met notaris en raad van de notaris volgen (eerder dan de raad van de ouders en/of begrafenisondernemer) het zal een procedure via de vrederechter worden (gezien minderjarige)
Deze zal waarschijnlijk een aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving oordelen.

Denk vooral aan de bescherming van je eigen kind en zorg dat er geen daden van aanvaarding gesteld worden.

BiancaS2903
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2022 07:52

Dank je wel. Het is inderdaad wel zo dat ik dochter wil beschermen ongeacht wat er dan gebeurt. Ik laat de andere partijen het weten van de risico’s maar krijg dan steevast het antwoordt , die van de begrafenisondernemer weet er veel van en zegt” … ik ga het zekere voor het onzekere nemen en dus het verzoekschrift voor dochter alleen indienen.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 13 mei 2022 13:16

Je kan niet rechtstreeks verwerpen in naam van je kinderen, daarvoor moet een goedkeuring van de vrederechter gevraagd worden. Een andere mogelijkheid om te overwegen is aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, dan aanvaarden ze weliswaar de erfenis, maar zijn ze beschermd tegen de schulden. Bijkomend voordeel: op die manier wordt via het belgisch staatsblad aan alle schuldeisers opgeroepen om zich te melden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 mei 2022 17:03

Nu krijg ik van zowel de ouders als de andere mama te horen dat ik moet wachten want “als ze dit weten wordt huurhuis verzegeld “ en kunnen we niets meer bekijken van kleine herinnering voor de kinderen enz.
Uitkijken dat er zo geen stilzwijgende aanvaarding gebeurt :!:
(bvb door aanvaarding van goederen uit nalatenschap)

Lezen, afdrukken, en consulteren voor u wat doet ...

https://www.argusadvocaten.be/uploads/p ... ef/089.pdf


Woning wordt helemaal niet verzegeld ...
Zijn partner woont er nog, en staat blijkbaar ook op contract ... rekeningen van huur etc komen dan bij haar terecht.

De andere mama staat dus nog op contract ( feitelijk) samenwonend.
De begrafenisondernemer heeft hun dit advies gegeven. Ze willen anderzijds ook bekijken wat de opgebouwde reserves mss nog opleveren.
Vooral niet laten leiden door wat een andere partij doet ...
Da's hun zaak.

Kan ik eventueel voor veiligheid apart een verzoek indienen van aanvaarding onder voorbehoud
Ja, via Vrederechter, je moet daar verplicht langs met minderjarige erfgenamen.


Als je zeker weet dat de nalatenschap verlieslatend (deficitair) zal zijn, kan je Vrederechter met motivatie vragen ineens te verwerpen - bespaart kosten daarvan - maar of die dat doet ... ?

( heb meer schrik dat ze door onbewust alles te regelen ze de erfenis aanvaarden en dan spijtig genoeg dan,dit enkel haar en de 2 andere kinderen hun probleem wordt).
Klopt

Handelingen stellen waarbij men in plaats treedt vd overledene, bvb contracten opzeggen in diens naam, of zich goederen toe-eigenen uit de nalatenschap, kan / zal in rechtspraak aanvaarding inhouden.

Evenals ik me afvraag omdat ze allemaal minderjarig zijn, wie met de tijd alles moet opzeggen ? Zijn ouders of wij uit naam van de kinderen ?
U mag zelf vooral niets opzeggen als u nog wenst te kunnen verwerpen (voor uw dochter).


Wat zijn huidige partner doet, is haar zaak, en zij draait zelf op voor de gevolgen.

BiancaS2903
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2022 01:58

Jullie hebben me enorm geholpen waarvoor dank !!! Die lijst is ook een pluspunt om te weten. Vrederechter staat op planning.
Hartelijk dank aan allen om me op de juiste weg te zetten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”