Vraagje omtrent schuldbekentenis bij onroerend goed.

Kempenzoon
Topic Starter

Vraagje omtrent schuldbekentenis bij onroerend goed.

#1 , 10 mar 2009 09:23

Ik zit hier met een erg moeilijke situatie die ik zo goed mogelijk probeer te schetsen in de hoop een oplossing te horen waar ik me goed bij voel.

- Ik krijg van mijn ouders een bouwgrond ter waarde van bedrag X
- Mijn zus krijgt van mijn ouders geld ter waarde van bedrag X

- Mijn partner wilt zich via een schuldbekentenis inkopen in de grond.
Ik betaal bedrag X (volle pot) en zij betaalt 0€ maar met een schuldbekentenis 1/2 bedrag X. We willen dit doen omdat zij anders niets kan inbrengen voor de belastingen (we zijn beide niet echt zot van "recht van opstal").

- We laten opnemen in een clausule dat, bij een breuk, ik steeds het voorrecht heb om alles over te kopen. Alles wordt geschat en dan door 2 gedeeld - (min) de schuldbekentenis die zij mij verschuldigd is. Zo is het toch neem ik aan?

Ik zit nu met het gevoel dat mijn ouders precies 1/2 X aan mij en 1/2 X aan mijn partner geven (die zij me dan verschuldigd is bij een breuk) terwijl mijn zus het volledige bedrag X heeft gekregen.

Hoe komt het dat, bij werken na een breuk met schuldbekentenis, ik precies niet terug krijg wat ik erin heb gestoken?
Stel, ik investeer bedrag X in de woning en er komt een breuk, ik maar de helft van bedrag X terugkrijg?

Voor de aanvang van de bouw gaan we ons nog wettelijk samenwonend laten verklaren.

Het gaat over veel geld en we willen dus dat alles goed geregeld is zodat iedereen er een goed gevoel aan zal overhouden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2009 09:54

Uw verhaal is, althans voor mij, onbegrijpelijk.

Uw ouders schenken, uw vriendin wil zich "inkopen" in de grond en u "betaalt de volle pot".

Wat betaalt u als uw ouders schenken?

scorpioen

Kempenzoon
Topic Starter

#3 , 10 mar 2009 10:00

Mijn ouders schenken mij een grond ter waarde van bedrag X.
Mijn vriendin koopt zichzelf in via een schuldbekentenis ter waarde van 1/2 X.
Als er een breuk komt krijg ik 1/2 X van mijn vriendin en heb ik inderdaad terug volledig bedrag X, daar heb je gelijk in. Maar het voelt aan of ik dan maar 1/2 X heb gekregen (de helft grond en de helft geld).

Stel dat er geen breuk komt (laat ons hopen) krijg ik eigenlijk 1/2 X en mijn vriendin 1/2 X terwijl mijn zus volledig bedrag X krijgt.
Moet ik mij dan tekort gedaan voelen?

U kunt zeggen dat ik nu zeer egoïstisch denk maar mijn ouders zouden ook niet willen dat één van hun kinderen minderbedeeld word.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2009 10:50

1/2 (grond) + 1/2 (schuldbekentenis) = 1

Een schuldbekentenis (van de schuldenaar) is voor u een schuldvordering op de schuldenaar. Of u nu 100 euro op de bank hebt staan, dan wel een schuldvordering van 100 euro op uw vriendin is in principe hetzelfde, in beide gevallen hebt u een schuldvordering van 100 euro.

Het probleem in uw constructie is: wanneer is de schuldbekentenis terugbetaalbaar? Wanneer is uw schuldvordering opeisbaar? U dient dit duidelijk te specificeren.

scorpioen

wanton

#5 , 10 mar 2009 11:52

- Ik krijg van mijn ouders een bouwgrond ter waarde van bedrag X
- Mijn zus krijgt van mijn ouders geld ter waarde van bedrag X
Er zit al een anomalie in het basisgegeven.
Indien uw zus geld krijgt ten bedrage van de waarde van de bouwgrond nu , is de kans groot dat u , bij het overlijden van uw ouders , een redelijke som moet betalen aan uw zus.
Bij het opstellen van de nalatenschap wordt de bouwgrond geherwaardeerd aan de waarde op dat ogenblik. Het verschil dient U uw zus te vergoeden.
Het principe is : geef uw kinderen evenveel en hetzelfde.

Spreek eens met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kempenzoon
Topic Starter

#6 , 10 mar 2009 12:25

Hoe komt het dat ik mijn zus dan dien te betalen?
Er is nu toch een schenking gebeurt. Is alles dan niet nu reeds geregeld?

We hebben dat reeds gedaan (notaris) en we gaan daar nog eens gebruik van maken tot we van alles mooi op de hoogte zijn.

Bedankt alvast!

Joeri_J

#7 , 10 mar 2009 13:43

U krijgt X.

U beslist om 1/2 X aan u partner te geven
Met terugvordering indien het stopt.

Met het laatste hebben uw ouders geen zaken.
Het is namelijk u zelf dat dit beslist wat u met uw eigendom/zaken doet.

ivm dat u aan uw zus moet betalen:

u krijgt grond met waarde X
u zus krijgt geld X

doch bij sterfte wordt de waarde op dat moment bekeken.
de grond zal dan waarde X + Z hebben.

U hebt dan 1/2 Z teveel gekregen...

dieke

#8 , 10 mar 2009 14:32

Hoe komt het dat ik mijn zus dan dien te betalen?
Er is nu toch een schenking gebeurt. Is alles dan niet nu reeds geregeld?

We hebben dat reeds gedaan (notaris) en we gaan daar nog eens gebruik van maken tot we van alles mooi op de hoogte zijn.

Bedankt alvast!
Het is zoals Joeri hier ook zegt: nu, op dit moment, lijkt dat dan goed geregeld. Maar als uw ouders komen te overlijden, is die grond hoogstwaarschijnlijk veel meer in waarde gestegen dan de inflatie op geld. Daarom bestaat er een wet die zegt dat bij het moment van overlijden uw zus kan eisen dat de waarde van die grond opnieuw bepaald wordt en dat jij dan dus het verschil moet bijpassen.

Kempenzoon
Topic Starter

#9 , 10 mar 2009 22:50

Bedankt voor deze zéér nuttige reacties. Dit gaan we uiteraard bespreken met de notaris.
Vriendelijk bedankt allemaal!

:wink:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”