Ik zit hier met een erg moeilijke situatie die ik zo goed mogelijk probeer te schetsen in de hoop een oplossing te horen waar ik me goed bij voel.
- Ik krijg van mijn ouders een bouwgrond ter waarde van bedrag X
- Mijn zus krijgt van mijn ouders geld ter waarde van bedrag X
- Mijn partner wilt zich via een schuldbekentenis inkopen in de grond.
Ik betaal bedrag X (volle pot) en zij betaalt 0€ maar met een schuldbekentenis 1/2 bedrag X. We willen dit doen omdat zij anders niets kan inbrengen voor de belastingen (we zijn beide niet echt zot van "recht van opstal").
- We laten opnemen in een clausule dat, bij een breuk, ik steeds het voorrecht heb om alles over te kopen. Alles wordt geschat en dan door 2 gedeeld - (min) de schuldbekentenis die zij mij verschuldigd is. Zo is het toch neem ik aan?
Ik zit nu met het gevoel dat mijn ouders precies 1/2 X aan mij en 1/2 X aan mijn partner geven (die zij me dan verschuldigd is bij een breuk) terwijl mijn zus het volledige bedrag X heeft gekregen.
Hoe komt het dat, bij werken na een breuk met schuldbekentenis, ik precies niet terug krijg wat ik erin heb gestoken?
Stel, ik investeer bedrag X in de woning en er komt een breuk, ik maar de helft van bedrag X terugkrijg?
Voor de aanvang van de bouw gaan we ons nog wettelijk samenwonend laten verklaren.
Het gaat over veel geld en we willen dus dat alles goed geregeld is zodat iedereen er een goed gevoel aan zal overhouden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!