nalatenschap boedelbeschrijving

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

nalatenschap boedelbeschrijving

#1 , 16 apr 2022 20:37

Enige tijd terug is mijn grootmoeder overleden. Zij woonde bij mij in samen met mijn grootvader. Hij overleed reeds 2 jaar terug.

Voor de nalatenschap zijn er nu 2 erfgenamen nl. ikzelf en mijn nonkel, waar er al jaren geen contact meer mee was. Hij wil nu de nalatenschap aanvaarden onder boedelbeschrijving, maar wat houdt dit juist in.

Mijn grootouders woonden bij mij in, dus kan mijn nonkel zo maar langskomen om alle spullen te noteren in mijn huis of is alles wat zich in mijn huis bevindt automatisch van mij? Moet ik kunnen bewijzen welke spullen van mij zijn en welke van mijn grootouders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 17 apr 2022 09:41

Uw grootouders zijn overleden. U woont in uw woning (uw bezit?) en daar heeft u uw domicilie. Als de grootouders géén eigenaar waren van de woning kan en mag geen enkele persoon uw woning betreden zonder uw toestemming. Enkel de politie kan dat met een huiszoekingsbevel en dat doet men enkel in geval van misdrijfonderzoek. Een notaris kan dus niet uw woonst betreden. Onderzoek voor boedelbeschrijving kan een notrais wel voor bankrekeningen en eigendommen (panden en percelen).
Is de woning van uw grootouders, dan kan de notaris het goed wel laten schatten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 apr 2022 11:03

de nalatenschap aanvaarden onder boedelbeschrijving, maar wat houdt dit juist in.
Dat een notaris een inventaris maakt van de (waarde van) roerende en onroerende eigendommen van de overledene (ttz, de nalatenschap) én de eventuele schulden.
Je moet dat breder zien dan "inboedel".

Wie om boedelbeschrijving vraagt, doet dat om zeker te zijn dat men via de nalatenschap geen schulden erft.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 apr 2022 15:21

Hoelang bent u al eigenaar van die woning en 'wat' stond er nog van grootouders??? Vermoedelijke waarde zal 0 € zijn.
Leegmaken van woning ouders heeft alleen geld gekost om alles wat OCMW - C-dienst en kringloop niet meer wilde.
Persoonlijke goederen (kledij ) zijn meestal waardeloos.

Gezien uw woning en dus ook uw inboedel ...als u al lang eigenaar bent.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”