Huwelijk & schenking huis

Mmvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huwelijk & schenking huis

#1 , 13 apr 2022 10:33

Beste,
Mijn vragen hebben zowel betrekking op schenkingen als op huwelijk.

Graag had ik advies gewonnen mbt de volgende situatie:

Mijn partner en ik, momenteel kinderloos en wettelijk samenwonend, zijn van plan te huwen. We zouden binnen een jaar ook willen verhuizen naar het ouderlijk huis van mijn familie. Mijn moeder, eigenaar van dat huis, heeft onlangs de procedure van start laten gaan om dat huis aan mij te schenken. Voor de duidelijkheid: momenteel ben ik dus nog geen eigenaar van dit huis. Daarenboven zal de schenking in (waarschijnlijk twee) schijven dienen te gebeuren. Mijn partner en ikzelf zijn bijgevolg op zoek naar een evenwichtig huwelijkscontract waarin zowel ikzelf als zij, in geval van echtscheiding alsook overlijden, maximaal beschermd zouden zijn.
Enkele gerichte vragen mbt deze situatie:

1. Ik meen te begrijpen dat de schenking, die in de praktijk waarschijnlijk zal plaatsvinden op een moment dat we reeds gehuwd zijn, als ‘niet-aanwinst’ in de regel eigen is aan de begiftigde echtgenoot. Of valt dit huis in de gemeenschap, als de schenking pas plaatsvindt na het huwen? (Of is dit afhankelijk van het type huwelijkscontract?)
2. Indien we huwen onder wettelijk stelsel, is er dan een mogelijkheid tot het opnemen van een clausule dat bij echtscheiding, de niet-begiftigde echtgenoot recht heeft om in de woning te blijven wonen zolang de echtscheidingsprocedure loopt? (Of is dit sowieso het geval aangezien het begiftigde huis de ‘gezinswoning’ is?) Dit om te verzekeren dat de niet-begiftigde echtgenoot (mijn partner dus) niet zomaar ‘op straat’ kan gezet worden, bij wijze van spreken.
3. Indien we adhv een huwelijkscontract het begiftigde huis in de gemeenschap zouden inbrengen, welke gevolgen zou dit hebben bij een echtscheiding? Dien ik mijn partner uit te betalen als ik opnieuw volledig aanspraak wil maken op het huis, of komt de woning mij sowieso opnieuw toe na echtscheiding aangezien het een schenking betrof?
4. In het geval van mijn vroegtijdig overlijden: is het mogelijk om aan te geven dat het huis in eerste instantie teruggaat naar mijn moeder, maar dat mijn partner in het huis kan blijven wonen. En dat, indien mijn moeder komt te overlijden, mijn partner het huis krijgt?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 apr 2022 18:19

U wordt volledig eigenaar van die woning nadat jullie gehuwd zijn. Op die moment breng je , via (wijziging) huwelijkscontract, de woning in de gemeenschap zodat uw partner mede-eigenaar wordt. In dat huwelijkscontract kan je bepalen wat er met de woning gebeurt bij echtscheiding, overlijden van uzelf of uw moeder, zowel praktisch als financieel.
Raadpleeg in alle geval uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mmvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2022 10:54

U wordt volledig eigenaar van die woning nadat jullie gehuwd zijn. Op die moment breng je , via (wijziging) huwelijkscontract, de woning in de gemeenschap zodat uw partner mede-eigenaar wordt. In dat huwelijkscontract kan je bepalen wat er met de woning gebeurt bij echtscheiding, overlijden van uzelf of uw moeder, zowel praktisch als financieel.
Raadpleeg in alle geval uw notaris.
Dank voor uw antwoord, Wanton.

Voor de duidelijkheid: om mijn partner veilig te stellen bij een echtscheiding (=het recht geven om in het huis te wonen zolang de echtscheidingsprocedure zou lopen), is het aangewezen de woning in de gemeenschap in te brengen?
Maar het is via een wijziging in het huwelijkscontract eveneens mogelijk dat de woning in zulk een geval geheel teruggaat naar mij, en niet (financieel) 'in twee' gedeeld wordt? In concreto: ik zou dan de investeringen die zij heeft gedaan in het huis terugbetalen, maar niet de helft vd gehele waarde vh huis?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2022 15:05

In het geval van mijn vroegtijdig overlijden: is het mogelijk om aan te geven dat het huis in eerste instantie teruggaat naar mijn moeder, maar dat mijn partner in het huis kan blijven wonen. En dat, indien mijn moeder komt te overlijden, mijn partner het huis krijgt?
Wat is de bedoeling van deze constructie? Als uw moeder voor uw echtgenote overlijdt (wat waarschijnlijker is dan omgekeerd) heeft dit toch geen zin? Bovendien zou dan 2 keer erfenisrechten betaald worden op de waarde van de woning.

Als u wil dat dit naar uw echtgenote gaat na uw overlijden (en dus niet in “uw familie)” blijft, kan dit toch rechtstreeks zo geregeld worden.

Kali
Berichten: 762

#5 , 14 apr 2022 15:10

M.i. niet trouwen onder het wettelijk stelsel... laat u notaris / advocaat u de risico's van het wettelijk stelsel en een 'eigen' goed en kosten / investeringen uitleggen in het kader van een mogelijke echtscheiding.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”