Achterhouden van Tak 23 The one life company Luxemburg

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Achterhouden van Tak 23 The one life company Luxemburg

#1 , 09 apr 2022 14:35

Kan iemand me wijzer maken ivm een TAK 23 van The one Life Company Luxemburg.
Bij het verdelen van de nalatenschap van mijn overleden oma bleken al de rekeningen op bijna 0 euro te staan. Wat bij mij een vermoeden van wegsluizen van gelden deed vermoeden. Na al wat nakijken van de rekeninguittreksels bleek er jaarlijks 10.000 Eu overgemaakt te worden aan een TAK 23 rekening in Luxemburg van The One Life Company. De andere erfgename heeft hier niets van vermeld en met de vraag van mijn notaris waar al de liquide middelen naartoe zijn kregen we als antwoord dat oma al jaren in een rusthuis verbleef. Dit ook al kunnen weerleggen na contact met rusthuis.
Moet deze formule TAK 23 nu in de nalatenschap komen waarschijnlijk gaat dit wel over een aanzienlijke som.
En wat als de andere erfgename dit ontkent en wat met de aangifte van nalatenschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 apr 2022 16:12

De TAK23 valt in de erfenis en dient dus in de aangifte vermeld te worden.
Op het uitgekeerde kapitaal moeten trouwens erfenisrechten worden betaald.
Indien er reservataire erfgenamen zijn kan er inkorting gevraagd worden indien een erfgenaam -wegens begunstigde van de TAK23- "teveel" krijgt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 09 apr 2022 20:22

"En wat als de andere erfgename dit ontkent"

Luxemburgse ( of buitenlandse ) dingen moet men normaal op de laatste bladzijde van de belastingsaangifte vermelden ( buitenlandse rekeningen en co), niettegenstaande er internationale gegevensuitwisseling is moet het toch vermeld worden. Ingeval het niet op de aangifte zou ingevuld zijn, zou normaal de fiscus het toch weten.
Eventueel kan je het op die manier bewijzen, of " myfin" raadplegen, maar dat zal mogelijk moeilijk zijn bij iemand die overleden is

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 apr 2022 20:33

Het is toch gekend want TS heeft bewijzen van de stortingen in de TAK23:
"Na al wat nakijken van de rekeninguittreksels bleek er jaarlijks 10.000 Eu overgemaakt te worden aan een TAK 23 rekening in Luxemburg "
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 09 apr 2022 20:44

Beste

Als een erfgenaam zich bewijsbaar als dusdanig bij die Luxemburgse verzekeringsmaatschappij aanmeldt ( met akte van bekendheid of erfrechtverklaring) moet die ook info kunnen bekomen over die belegging….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2022 11:00

Bedankt al voor deze reacties. Ik heb ondertussen al een advocaat aangesteld. Kunnen jullie me raad geven de aangifte van nalatenschap moet ingediend worden voor 6 mei 2022. Mijn advocaat raadt me aan om bij de ondertekening te vermelden onder voorbehoud van bijkomende activa, schenkingen ingevolge de vereffening-verdeling. Voldoet dit om verder te onderzoeken waar de liquide middelen naartoe zijn. Wat als andere erfgename blijft ontkennen van het bestaan van de Tak 23 (enkel dan bewijsbaar als mijn advocaat dit opvraagd bij de One Life Company te Luxemburg?)
Alvast bedankt voor jullie info.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 10 apr 2022 15:52

Met akte of attest van erfopvolging kan uw advocaat bij de instelling in Luxemburg perfect opvragen of de overledene daar al dan niet tegoeden/Tak23/enz. had.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”