Is dit een goede manier om één van mijn twee kinderen zo min mogelijk erfenis te geven (onterven)?

MonaMona
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Is dit een goede manier om één van mijn twee kinderen zo min mogelijk erfenis te geven (onterven)?

#1 , 08 apr 2022 10:24

Ik ben moeder van twee volwassen kinderen, een dochter en een zoon, beide in de 30, ikzelf ben in de 50. Mijn zoon is enkele jaren ouder dan mijn dochter. Ik en hun vader zijn sinds een aantal jaren gescheiden. Ik heb geen onroerende goederen.
Mijn zoon heeft mij jarenlang zeer veel leed aangedaan. Al van sinds hij kind was, was hij een moeilijk karakter. Hij was ook een slechte broer voor zijn zus en heeft haar als kind en als tiener vaak slecht behandeld. Mijn dochter heeft van haar broer zelfs trauma's overgehouden, er zijn erge dingen gebeurd. Ik heb geen contact meer met mijn zoon. Door al het verschrikkelijke leed dat hij mij en mijn dochter heeft aangedaan, wil ik hem onterven. Ik weet dat dat wettelijk gezien niet mogelijk is in België, dus wil ik er voor zorgen dat als ik sterf, dat hij zo min mogelijk erft van mij.

Hoe kan ik er voor zorgen dat, als ik dood ben, mijn zoon niet de helft van mijn resterend vermogen erft?

Kan ik bijvoorbeeld vragen aan mijn dochter (of eventueel schoonzoon) om een rekening op diens eigen naam te openen, mij als volmachthouder er aan toe te voegen, en dat ik dan bijvoorbeeld een groot deel van mijn vermogen (het deel waarvan ik wil dat mijn zoon niets krijgt) daar op zet? Het is dan de bedoeling dat dat geld onaangeroerd blijft tot aan mijn dood, tenzij ik het bijvoorbeeld voor een of andere onvoorziene omstandigheid toch nodig heb (daarom ook de volmacht). En als ik dan kom te sterven kan mijn zoon (denk ik?) geen aanspraak maken op dat geld want het staat niet op mijn naam. Mijn dochter en schoonzoon moeten dan denk ik ook niets van kosten betalen op dat geld op die rekening, want de rekening zou tegen mijn dood dan al vele jaren op hun naam staan.
Klopt heel die redenering?
Ik heb met zowel dochter als schoonzoon een zeer goede band, kans is onbestaande dat zij met het geld zouden gaan lopen. Ik weet het, zeg nooit nooit, maar zelfs al gaan ze er mee gaan lopen, dan heeft mijn zoon het tenminste niet.

Nu al geld schenken doe ik liever niet, ik wil dat mijn geld nog altijd van mij blijft. Ik weet dat ik in mijn testament mijn zoon kan onterven, maar dan zou hij zich daar nog tegen kunnen verzetten, dus dat is al niet waterdicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MonaMona
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2022 11:31

Bijkomende vraag: als ik nu eens steeds een deel van mijn vermogen in cash ga afhalen en aan mijn dochter geef, en mijn dochter bewaart de cash in een kluis in de bank, zit het dan ook veilig en ontastbaar voor mijn zoon? Hij weet namelijk niet dat mijn dochter een kluis heeft in een bank. Zij bewaart er momenteel enkel haar trouwboekje in.
Is het in zo'n geval dan trouwens ook aangeraden dat ik bijvoorbeeld op papier (dat dan ook in die kluis zal liggen, want ik wil niet dat iemand anders er weet van heeft) een soort "register" bij hou waarop staat hoeveel er in de kluis ligt en dat dat een schenking van mij is? Een document dat dan enkel in nood gebruikt dient te worden, wel. Want stel dat dat op termijn een aanzienlijk bedrag wordt, dan moet het na mijn overlijden ook wel de bedoeling zijn dat mijn dochter dat op een zichtrekening kan zetten, maar ik weet niet of het dan niet verdacht zou zijn als zij plots een grote som cash geld op een zichtrekening wil zetten. Gaan er dan ergens vlaggetjes omhoog? Zo ja, kan zij dan dat document gebruiken als verdediging waarom ze over zoveel cash geld beschikt?
Laatst gewijzigd door MonaMona op 08 apr 2022 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 apr 2022 11:34

Als u nu een deel van uw kapitaal op een rekening zet van uw dochter, moet dit gezien worden als een schenking, zelfs als jij volmacht hebt. U kan niet beletten dat zij dit geld opnemen en gebruiken. Die rekening laat sporen na : binnen 30 jaar is dat nog te volgen. En alle schenkingen worden meegeteld om te bepalen hoeveel ieder erft. Dus dit is niet de oplossing.
Wat dan wel doen? Toch een testament maken, waarbij u uw dochter zoveel mogelijk geeft. Op dit moment moet de helft van uw erfenis gelijk verdeeld worden tussen uw kinderen. Met de andere helft doet u uw goesting = alles voor de dochter. Hierdoor krijgt zij 75 % , uw zoon 25 % van uw nalatenschap. Dit is op dit moment het best mogelijke.
Deze manier is wettelijk, daar kan uw zoon niets tegen doen. Geld in een kluis is af te raden. Ga er van uit dat uw zoon steeds een onderzoek zal vragen.
Spreek eens met uw notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

MonaMona
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2022 12:03

@wanton, bedankt, dat van die 75% voor mijn dochter en 25% voor mijn zoon kan ik nog mee leven, al geef ik hem toch liever minder. Ik ga binnenkort eens naar een notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”