Procedure uit onverdeeldheid treden

Mediocre-Clerk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Procedure uit onverdeeldheid treden

#1 , 03 apr 2022 14:01

Na het overlijden van de ouders heb ik samen met mijn zus het ouderlijke huis geërfd. Het huis is zeer oud en dient toch degelijk gerenoveerd te worden. Het huis staat ondertussen meer dan een jaar te koop en er is slechts 1 bod gekomen dat net iets onder de geschatte waarde ligt. Mijn zus weigert dit bod ten zeerste maar zonder enige motivatie. Ze is passief in alles en weigert contact. Ze onderneemt niets met de makelaars of voor het onderhoud van het huis.

Zij wilt minstens een bepaald (absurd) bedrag dat aanzienlijk boven het huidige bod ligt. Gezien de huidige globale situatie lijkt een hoger bod niet te komen aangezien het oud is en al lang te koop staat. Ze begrijpt niet dat er geen hoger bod meer zal komen. Enige samenwerking of communicatie is niet mogelijk. Persoonlijk vind ik het huidige bod zeer marktconform en wil ik er gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn.

Nu ben ik van plan om een advocaat te nemen om een procedure op te starten om uit onverdeeldheid te treden. Elke andere optie is reeds mislukt om tot een consensus te komen. Zo heeft de notaris reeds mijn zus opgeroepen maar zonder positief resultaat. Ik wil dus dat dit huis zo snel mogelijk verkocht wordt. Ik begrijp dat je wettelijk niet verplicht kan worden om iets te verkopen, maar je bent wettelijk ook niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven.

Hoe verloopt de procedure om uit onverdeeldheid te treden? Ik neem aan dat de advocaat eerst contact opneemt met mijn zus om toch eventueel nog tot een consensus te komen en het bod te accepteren. Indien negatief, wordt er dan meteen overgeschakeld naar een openbare verkoop? Stel dat mijn zus op niets blijft reageren en telkens haar kat stuurt, kan het dan ooit nog wel verkocht worden? En kan ik bij een openbare verkoop eventueel ook zelf een bod doen? En misschien de moeilijkste vraag van al, hoelang duurt zo'n procedure?

Enige tips/advies is zeer welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 apr 2022 16:43

Men is niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Je kan aan de rechtbank vragen op hierin tussen te komen, en die zal dn de gedwongen openbaren verkoop verplichten. De opbrengt zal dan allicht een stuk lager zijn dan de bestaande schatting.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 03 apr 2022 16:54

Men is niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Je kan aan de rechtbank vragen op hierin tussen te komen, en die zal dn de gedwongen openbaren verkoop verplichten. De opbrengt zal dan allicht een stuk lager zijn dan de bestaande schattin.
:)
Wat zusje dan de gelegenheid geeft eindelijk de verwachte prijs zelf te bieden?

Of voor uzelf de gelegenheid om tegen een door u gekozen prijs in te kopen?

Reclame

Mediocre-Clerk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2022 19:05

Men is niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Je kan aan de rechtbank vragen op hierin tussen te komen, en die zal dn de gedwongen openbaren verkoop verplichten. De opbrengt zal dan allicht een stuk lager zijn dan de bestaande schattin.
:)
Wat zusje dan de gelegenheid geeft eindelijk de verwachte prijs zelf te bieden?

Of voor uzelf de gelegenheid om tegen een door u gekozen prijs in te kopen?
Dat mag ze, kan me weinig schelen. Indien er weinig geboden wordt kan ik het zelf ook nog kopen. Het gaat bij mij niet per sé om het geld, maar ik wil gewoon dat het verkocht wordt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 apr 2022 10:29

Kosten voor koper liggen bij openbare verkoop aanzienlijk hoger.

En het huis is in immo-land al "verbrand":
1 jaar te koop en niet verkocht, is beste indicatie dat vraagprijs veel te hoog is voor wat er aangeboden wordt.


Uw zus gaat dus best mogelijk nog minder ontvangen dan het uitgebrachte bod (àls bieder het pand nog wil ...)


Als ze dat niet wil inzien, is rechtbank de enige resterende stap ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 apr 2022 10:36

Hoe verloopt de procedure om uit onverdeeldheid te treden?
U(w advocaat) start de vordering voor de rechtbank
Ik neem aan dat de advocaat eerst contact opneemt met mijn zus om toch eventueel nog tot een consensus te komen en het bod te accepteren.
Waarom ?
U weet haar antwoord al.

Dagvaarding in bus krijgen heeft waarschijnlijk meer effect.
Contacteren nadat dagvaarding gebeurd is, is ook een optie.

Indien negatief, wordt er dan meteen overgeschakeld naar een openbare verkoop?
Dat is wat de rechtbank oplegt als het tot een vonnis komt.

Stel dat mijn zus op niets blijft reageren en telkens haar kat stuurt, kan het dan ooit nog wel verkocht worden?
In uitvoering van het vonnis - we gaan er van uit dat rechtbank uw vordering volgt en de verkoop oplegt.

En kan ik bij een openbare verkoop eventueel ook zelf een bod doen?
uiteraard

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”