erfenis - inboedel

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

erfenis - inboedel

#1 , 01 apr 2022 10:16

Hallo,

In 2004 kocht ik het huis van mijn grootouders over. Zowel zij als ik bleven hierin wonen en zij betaalden maandelijks huur tot 4 jaar geleden. Daarna werd er geen huur meer betaald, maar betaalden ze wel alle onkosten enzo.

Mijn grootmoeder overleed vorig jaar en nu is mijn grootvader recent ook overleden. De erfgenamen zijn een zoon waar ze al jaren geen contact mee hadden, ikzelf als kleinzoon en mijn broer (onze moeder is overleden). Er is enkele jaren geleden een testament opgemaakt maar nu heb ik toch nog enkele vragen ivm de erfenis.

- Kan de zoon aanspraak maken op de inboedel van het huis of wordt dit beschouwd als mijn eigendom?

- De zoon en mijn broer worden in de mate van wettelijk mogelijk onterfd in het testament. Kunnen zij hier tegen in gaan?

- Mijn grootvader had ook nog een stukje landbouwgrond in eigendom. Wat kan ik doen zodat ik die grond kan behouden en de andere erfgenamen niet beslissen om deze te verkopen ofzo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9797
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 apr 2022 10:38

- Kan de zoon aanspraak maken op de inboedel van het huis of wordt dit beschouwd als mijn eigendom?
Ja, net als uw broer ... en uzelf voor een deel.


Tenzij u die inboedel mee overgekocht heeft met het huis - dat moet dan wel officieel geakteerd zijn, anders hoort de inboedel toe aan de bewoner(s).
- De zoon en mijn broer worden in de mate van wettelijk mogelijk onterfd in het testament. Kunnen zij hier tegen in gaan?
Als dat correct gebeurd is, niet.

Ze kunnen dat echter wel proberen ...
- Mijn grootvader had ook nog een stukje landbouwgrond in eigendom. Wat kan ik doen zodat ik die grond kan behouden en de andere erfgenamen niet beslissen om deze te verkopen ofzo?
Overkopen van de andere mede-eigenaars

Als zij weigeren te verkopen, kan u hen dwingen tot verkoop
Dat is dan wel openbaar, en het is dus niet gegarandeerd dat u de koper zal zijn ...

Franciscus
Berichten: 38619

#3 , 09 apr 2022 20:55

Meubels van 50 jaar oud hebben meestal nihil waarde op erfbelasting.

Reclame

eylis
Berichten: 8845

#4 , 10 apr 2022 11:10

De inboedel kan overigens niet geschat worden omdat dit uw privéwoning is. U bent dus niet verplicht een schatter toe te laten de inboedel te inventariseren of te schatten. Mogelijk wordt er dan een forfaitair (minimaal, wegens ouderdom) bedrag opgegeven voor de erfbelasting. Met dien verstande dat er 3 eigenaars zijn van die inboedel. U en de overleden grootouders. Als de andere erfgenaam er op staat zijn deel uit de inboedel te krijgen zal de uiteindelijke geldsom (want u hoeft geen objecten of meubelen zélf niet te geven) peanuts zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”