Financiele bescherming van onze broer

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

Financiele bescherming van onze broer

#1 , 31 mar 2022 20:09

De echtgenote van mijn broer Paul is overleden en er zijn geen kinderen. Aangezien Paul zelf niet zijn administratie kan doen heeft hij alles in handen gegeven van de zus van de overleden echtgenote. Wij zijn bezorgd dat deze zus , door haar vrij spel, ons broer financieel kan pluimen, aangezien de band tussen deze zus en ons niet goed is. Wat kunnen wij als erfgenamen momenteel doen ?
- komt er nu reeds een deel van het vermogen vrij voor de erfgenamen van Paul ?
- kunnen we gegevens opvragen zoals, stelsel huwelijkscontract, aanwezigheid testament ? (waar en is er volmacht Paul nodig ?)
- kunnen we het financieel vermogen van vandaag opvragen , wie heeft toegang tot deze rekeningen?
- kan zij het huis van Paul laten verkopen ?
- naar het schijnt zou het aanstellen van een bewindvoerder een optie zijn ?
Weet iemand raad wat er ons te doen staat ?
Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 31 mar 2022 20:13

Van de echtgenote van uw broer bent u geen erfgenaam.
U kan gezien toestand van uw broer misschien best ook aan hem vragen een van jullie volmacht om zijn rekeningen te bekijken dus niet om iets af te halen - vragen.
Zo kan u verdachte overschrijvingen zien en dan kan uw broer actie ondernemen als hij dat wil.
Aanstellen van bewindvoerder is een optie ofwel familielid van uw broer ofwel een advocaat ( kost wel wat geld)

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2022 20:19

Van de echtgenote van uw broer bent u geen erfgenaam.
U kan gezien toestand van uw broer misschien best ook aan hem vragen een van jullie volmacht om zijn rekeningen te bekijken dus niet om iets af te halen - vragen.
Zo kan u verdachte overschrijvingen zien en dan kan uw broer actie ondernemen als hij dat wil.
Aanstellen van bewindvoerder is een optie ofwel familielid van uw broer ofwel een advocaat ( kost wel wat geld)
Volg Franciscus hierin.

Laat uw broer zelf ( of jullie per volmacht ) een notaris aan te stellen die jullie belangen behartigd ( notarissen hebben ook juristen in dienst ). Uw broer is trouwens erfgenaam en vrij om zelf een notaris aan te duiden.

Reclame

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 31 mar 2022 20:41

Volgens ik begrijp zullen we dus eerst een gesprek dienen te voeren met ons broer en hem overtuigen van het belang om een notaris te bezoeken om zichzelf en alle erfgenamen te beschermen , dat zal een eerste stap zijn. Indien hij er niet op in gaat valt er waarschijnlijk op dit moment niets te doen, tenzij het inschakelen van een bewindvoerder ( is hiervoor ook zijn toestemming nodig ?)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 31 mar 2022 21:02

"Wat kunnen wij als erfgenamen momenteel doen ? "

Waarom denkt u erfgenaam te zijn?
Zonder testament in uw voordeel kunt u niet erven van uw schoonzus.
Wie erft hangt af van huwelijkscontract.
- Ingeval van scheiding van goederen erft de familie van uw schoonzus de naakte eigendom en uw broer het vruchtgebruik van de bezittingen van de overledene.
- In de andere gevallen erft uw broer alles in volle eigendom, met uitzondering van wat de overleden schoonzus heeft geërfd of reeds bezat van voor het huwelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 31 mar 2022 21:28

Ja ik bedoelde als erfgenaam van onze broer natuurlijk.
Kunnen we de informatie over het huwelijkscontract bekomen bij de notaris ?
Waarschijnlijk hebben we hiervoor de volmacht nodig van onze broer ?
In het geval dat ons broer alles erft, is het de bedoeling dat we hem financieel beschermen omdat zijn schoonzus alles financieel regelt. Dit kan dus enkel als we een volmacht (zonder geld te kunnen afhalen ) van zijn rekeningen vragen heb ik begrepen ?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2022 21:37

Wij zijn bezorgd dat deze zus , door haar vrij spel, ons broer financieel kan pluimen, aangezien de band tussen deze zus en ons niet goed is. Wat kunnen wij als erfgenamen momenteel doen ?
1. U bent bezorgd omdat uw relatie met de zus van de overleden partner van uw broer niet goed zit. Ik lees niet dat u aanwijzigingen heeft dat ze iets verkeerd doet of dat zijn eigen relatie met haar niet goed is.

2. U ziet uw broer blijkbaar hoofdzakelijk als een erfenis die op komst is. Zie ook uw verdere antwoorden. Echt bezorgdheid voor hem als levend persoon lees ik niet.

Ik vind dit maar rare vraagstellingen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 31 mar 2022 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2022 21:40

Er is pas sprake van een erfgenaam als de erflater is overleden. Indien betrokkene niet bekwaam zou zijn om zijn goederen te beheren kan er een aanvraag om bewindvoering ingeleid worden bij de vrederechter. De te beschermen persoon moet hier geen toelating voor geven. Hou er wel rekening mee dat bij onenigheid de vrederechter mogelijk, misschien zelfs zeer waarschijnlijk een derde, advocaat aanstellen voor de bewindvoering. Bij bewindvoering moet er altijd een overzicht van inkomsten en uitgaven bijgehouden worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 31 mar 2022 21:48

"Ja ik bedoelde als erfgenaam van onze broer natuurlijk."

Maar het is niet zeker dat u ooit erfgenaam zal zijn. Broers en zussen zijn geen reservataire erfgenamen.

Tenzij die man onder voogdij staat doet hij wat hij wil.

Niemand, dus noch notaris, noch bank, enz. zal u inlichtingen geven.
De enige die u kan inlichten is hijzelf voor zover hij dat zelf wenst.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 04 apr 2022 12:08

Het probleem is dus eigenlijk , wat ik niet eerder vermelde, dat onze broer in het ziekenhuis verblijft , in de afdeling psychiatrie. Hij heeft heldere dagen en ook verwarde dagen. Hij laat zijn financiele handelingen uitvoeren door zijn schoonzus waar we geen goede band mee hebben. Vandaar onze bezorgdheid voor onze broer, wat wij later al dan niet zouden erven is niet belangrijk voor ons.Ze kan hem volmachten laten tekenen zonder dat hij goed beseft wat hij doet, omdat onze schoonzus ook zelf kinderen heeft.We willen hem zodoende beschermen zodat hij toch zijn geld en huis niet kwijt geraakt.

Franciscus
Berichten: 38600

#11 , 04 apr 2022 17:05

DAN wordt het tijd dat er via vrederechter een bewindvoerder wordt aangesteld.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 apr 2022 20:46

Zijn de kinderen van uw schoonzus ook van uw broer? Dan valt er helemaal niets te erven.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#13 , 09 apr 2022 18:00

Neen, mijn broer heeft geen kinderen. Zijn schoonzus wel, zodus.


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”