erfenis perikelen

rasker
Topic Starter

erfenis perikelen

#1 , 04 mar 2009 17:50

tante overleden, verbleef in rusthuis, financieel alles geregeld door neef;
voor tante naar rusthuis ging is er een testament opgemaakt via notaris waarbij enkele personen bij verkoop van haar eigendom zouden erven; blijkt dat volgens neef alles op is van verkoop huis na 4 jaar voor rekeningen rustoord. (verkoop = 14874 euro); snelle rekensom leert dat dit niet kan...het rustoord wil geen overzicht rekeningstaat geven...notais die weet van testament verklaart dat alles ok is, maar wil verder ook geen uitleg geven...volgens mij moet de neef toch wel een onkostenstaat hebben moeten opgeven aan iemand?
kan een rustoord weigeren om onkostnota's te bezorgen? wat is de weg?
hoe kom ik te weten welke onkosten de neef heeft ingebracht?
neef zelf weigert elke medewerking met zus of zijn moeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 mar 2009 20:26

Het is spijtig van die neef dat hij geen overzicht geeft van de onkosten.
Maar , indien U niet in het testament genoemd wordt , moet men U geen mededelingen doen. Enkel erfgenamen hebben recht op die informatie. Het is een erfgenaam die de inlichtingen moet vragen én krijgen.
Bovendien , aan 300 € opleg per maand is na 4 jaar dat bedrag wel op , inclusief aan de begrafeniskosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rasker
Topic Starter

#3 , 05 mar 2009 08:31

een nul vergeten! bedrag = 148730 euro...zelfs bij 1000 euro opleg aan 4 jaar is er nog maar 48000 euro "verbruikt"....
ik ben dus wel erfgenaam, genoemd in het testament, eveneens de zus en de moeder van de neef

Reclame

wanton

#4 , 05 mar 2009 12:13

Jij hebt dus recht op alle informatie : van notaris , bank , rusthuis ,...

En met dit bedrag van verkoop , mag je veronderstellen dat er nog wel een som voorhanden is.
Indien de neef zijn eigen rekening gespijsd heeft is dat enerzijds diefstal to. de andere erfgenamen , en anderzijds fraude to. de Registratie.
Een volmacht wil niet zeggen dat men de rekening mag plunderen voor eigen voordeel. Men moet steeds handelen ' in plaats van'. Nergens zal waarschijnlijk blijken dat het de bedoeling van tante was die ene neef te bevoordelen.
Vraag inzage om uw rechten te kunnen uitoefenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 06 mar 2009 14:47

Ik ga ervan uit dat u erfgenaam bent van uw tante en dat de neef het vermogen van tante BEHEERDE met haar volmacht.

“Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden rekenschap te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft, al was ook het door hem ontvangene aan de lastgever niet verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Als rechtsopvolger van de lastgever kan u dus eisen dat de neef u rekenschap geeft en verantwoording doet van al hetgeen hij krachtens zijn volmacht ontvangen heeft.

U kan daartoe toepassing maken van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos. Vraag ze dus aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dagvaard dan de neef en vorder voornoemde verantwoording onder verbeurte van een dwangsom
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”