Testament

Maite2911
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 15 mar 2022 00:35

Hallo,

Ik zou graag goede raad krijgen ivm het volgende.

Ik ga emigeren naar een land buiten de EU. Ben niet getrouwd, geen kids.
Mijn vriend en ik gaan samen emigreren, hij heeft 2 volwassen kinderen.
Ik zou graag een testament opmaken.
Als we niet wettelijk samenwonend zijn, hebben dan mijn ouders, broer of zus altijd recht op een gedeelte van mijn nalatenschap ook als ik een testament opmaak waarin ik alles aan mijn vriend wil geven en indien hij voor mij komt te overlijden dat dan alles voor zijn dochters is?

Is een testament opgemaakt buiten België geldig of kan ik dit beter hier nog opmaken?

Dankjewel voor jullie tips/advies
Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 15 mar 2022 00:49

Beste

Je ouders/broers/zusters zijn geen réservataire erfgenamen. Je kan dus vrij over je nalatenschap beschikken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2022 07:05

Zoals basejumper zegt.

Pas op: als je niets doet, zijn je ouders, broers en zussen wel nog steeds je erfgenamen, niet je partner of zijn dochter.

Doordat ze geen reservataire erfgenamen zijn, kan je hier echter via testament van afwijken.

Internationaal erfrecht is geen eenvoudig domein om advies over te geven (zeker buiten de EU). Tenslotte zijn niet alleen de Belgische regels dan van toepassing, maar mogelijk ook die van het land waar je je verblijfplaats hebt. Die kunnen bovendien in tegenstelling zijn met elkaar.

Ik zou hiervoor alvast als eerste stap een Belgische notaris raadplegen voor een gesprek hierover.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”