Erfenis rekening leeggehaald grootmoeder

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Erfenis rekening leeggehaald grootmoeder

#1 , 11 mar 2022 16:19

Kan er iemand informeren over deze kwestie?
Mijn grootmoeder is overleden. Mijn vader is overleden in 2018 dus ben ik erfgename van zijn deel. Nu blijkt dat de zus van mijn vader een volmacht had over grootmoeder haar rekening. Deze rekening bevat nu nog juist het bedrag voor de begrafenis. Wat totaal absurd is daar mijn grootmoeder een heel zuinige levensstandaard had. Ik vermoed dat sinds het overlijden van mijn vader het geld systematisch verdwenen is. Door de zus cash of via overschrijvingen. Wat kan ik hier tegen ondernemen. Zoals ik me ingelicht heb kan de fiscus drie jaar terug gaan ivm de succesierechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 mar 2022 19:04

U hebt het recht de rekeninguittreksels van de bank in te zien.
Volmachthouder moet rekenschap geven van zijn beheer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2022 15:33

Wat als blijkt dat deze systematisch leeggehaald werd? Moet je dan een advocaat nemen en dit aanvechten in de Familierechtbank?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 12 mar 2022 18:49

Zus is niet aangesteld als mantelzorger of bewindvoerder vermoed ik?

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2022 11:53

Nee enkel volmacht over de rekening. Op de rekening staat nog net genoeg geld voor de begrafeniskosten.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2022 13:19

Beste,

U kan aan de bankinstelling waar de rekening werd aangehouden een overzicht van de verrichtingen van de laatste drie jaar voor overlijden opvragen mits u het bewijs levert dat u erfgenaam bent. De banken hebben een specifieke dienst die bij erfenisbetwistingen deze zaken opvolgen. Het overzicht met de uittreksels wordt pas bezorgd nadat u het bewijs levert dat u erfgenaam bent van de rekeninghouder en nadat u op voorhand betaalt voor de kosten. De tarieven hiervoor liggen bij de de meeste banken vast, het gebeurt immers regelmatig dat een familielid met volmacht op een rekening zijn boekje buiten gaat en transacties uitvoert om zich persoonlijk te verrijken.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 13 mar 2022 15:41

En dan zal het een zaak zijn voor politie / parket / onderzoeksrechter als het strafbare feiten betreft.

Voor erfenis zelf idd. de familierechtbank.

Hier ook eens lezen
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=50&t=136064

carlayasmina
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2022 17:52

dankjewel voor de info

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”