curator weigering erfenis

V Vanh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

curator weigering erfenis

#1 , 07 mar 2022 12:14

Hallo ,
In de zomer van 2021 is mijn broer onder verdachte omstandigheden overleden , het onderzoek is nog steeds lopende .
Hij woonde in een huur appartement en had juist zijn huis verkocht .
Wij hebben ondertussen de erfenis moeten weigeren omdat de successierechten op de verkoop van het huis heel hoog waren .
Toen het onderzoek in het appartement gedaan was heeft de politie " vergeten " de familie op de hoogte te stellen en is het appartement door de eigenares leeg gemaakt . Zij zou alle goederen gestockeerd hebben in afwachting op het veder verloop. Er is geen communicatie van de eigenares omdat zij zwaar verlies heeft geleden de maanden dat het appartement verzegeld was .
Wij zouden als familie graag willen optreden als een juridisch onafhankelijk persoon en zouden tegen een aanvaardbaar bedrag graag de persoonlijk spullen van mijn broer willen terug kopen .
Mijn vraag is is er een mogelijkheid om te achterhalen wie de curator is zodat wij deze zelf kunnen aanschrijven .
Ik moet er niet bij vertellen dat in deze intrieste zaak zijn persoonlijke spullen een grote emotionele waarde hebben voor ons .
Hopend op een positief antwoordt dat ons kan helpen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 07 mar 2022 12:40

U kan niet van twee walletjes eten. Als u de erfenis verwerpt, kan u geen aanspraak meer maken op bepaalde zaken die u nog wel zou willen. Dingen met waarde gaan openbaar verkocht worden, de rest wordt vernietigd. U krijgt hier geen melding van.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 07 mar 2022 12:58

Inderdaad bij weigering vervallen AL uw rechten om het cru te zeggen zelfs een foto van broer kan u niet meer krijgen.

Op het ogenblik dat u ook maar iets 'verwerft' van de erfenis - erft u alles dus ook al de schulden.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 mar 2022 17:16

Erfenis weigeren : en waar is de opbrengst van de verkoop van de woning?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 07 mar 2022 20:55

U hebt de erfenis toch verworpen staat in uw eerste post??
Een curator wordt door de vrederechter aangesteld dit op vraag van de eigenaar om het appartement te ontruimen.

Normaliter laat die via de gemeente een uithuiszetting vragen.
Edoch vermoedelijk heeft de verhuurder als eerste recht op inboedel en dan laat de curator opkopers inboedel komen. Opbrengst is in uw geval voor verhuurder.

Gelden huis => vrederechter en dan dienst onbeheerde nalatenschappen

Eigen ervaring bij overlijden van naaste familieleden is de inboedel (die niemand moest hebben via allerlei sociale verenigingen en OCMW dienst uit huis gehaald).

Op zoek naar een erfenis

Je kan altijd in het Belgisch Staatsblad zoeken op "onbeheerde nalatenschap". Dan kom je te weten voor wie zijn nalatenschap er een curator werd aangesteld en wat je moet doen om die eventueel te claimen. Om geen erfenis mis te lopen, zorg je er best voor goed contact te houden met je familie.11 Aug 2021

hoe kan je nagaan of er nog ergens een erfenis op je ligt te wachten?
https://www.vrt.be › vrtnws › mysteries-radio-2-erfenissen
Search for: Hoe erfenis opzoeken Staatsblad?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”