Woning na overlijden

Davydesutter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Woning na overlijden

#1 , 05 mar 2022 16:03

Hallo,
Ikzelf heb een eigen woning deze staat enkel op mijn naam bij notaris nu heb ik 2 minderjarige kinderen uit een vorige relatie en met mijn huidige vriendin die bij mij woont ook nog kind,maar wij zijn niet getrouwd en ook niet wettelijk samenwonend dus mijn vraag is wat als ik plots kom te sterven kan mijn vriendin hier dan blijven wonen tot als zij ook ooit komt te sterven? En geeft zei recht op deel van het huis moest ze deze dan willen verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 05 mar 2022 17:25

Beste

Zij heeft geen vruchtgebruik en heeft geen recht op een deel van de erfenis. Uw erfenis zal toekomen aan uw drie kinderen.
Een verklaring van wettelijk samenwonen zou haar wel vruchtgebruik geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

johangel
Berichten: 90

#3 , 05 mar 2022 22:56

dus dringend doen!!

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2022 06:04

dus dringend doen!!

Afhankelijk van wat de TS wil natuurlijk.

Dit betekent ook dat de 2 kinderen uit een vroegere relatie enkel de blote eigendom erven. Afhankelijk van de leeftijden van alle betrokkenen en of er nog andere erfenis is, kan dit ook betekenen dat die kinderen een groot deel van hun leven de onderhoudskosten aan de woning betalen van iemand waar ze geen band meer mee hebben.

Dit terwijl de partner misschien iemand nieuw heeft leren kennen en de woning van TS verhuurt als extra inkomen.

Davydesutter
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2022 17:42

dus dringend doen!!

Afhankelijk van wat de TS wil natuurlijk.

Dit betekent ook dat de 2 kinderen uit een vroegere relatie enkel de blote eigendom erven. Afhankelijk van de leeftijden van alle betrokkenen en of er nog andere erfenis is, kan dit ook betekenen dat die kinderen een groot deel van hun leven de onderhoudskosten aan de woning betalen van iemand waar ze geen band meer mee hebben.

Dit terwijl de partner misschien iemand nieuw heeft leren kennen en de woning van TS verhuurt als extra inkomen.
De Kinder zijn momenteel nog minderjarig oudste is 10j

Mijn vriendin wil gewoon zekerheid dat ze niet zomaar op straat staat mocht er bv morgen mij iets overkomen wat ik begrijp.ookal geeft ze al aangegeven moest er mij iets gebeuren ze hier wel niet gaat blijven wonen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”