verwerping erfenis

georges
Topic Starter
Berichten: 53

verwerping erfenis

#1 , 28 feb 2022 10:25

Mijn mama is onlangs overleden in het rusthuis. Zij had een betalingsverbintenis met het OCMW. Het ocmw paste elke maand bij bij de rusthuisfactuur en ik op mijn beurt betaalde hiervoor aan het OCMW alimentatie volgens mijn inkomen.
Ik heb 6 kinderen ( 4 volwassenen uit een eerste echtscheiding en 2 minderjarigen uit een 2 de. echtscheiding )
Vermits er schulden zijn aan het OCMW zou ik de erfenis verwerpen ( er is niets meer, geen goederen noch financiële middelen )
Hoe ga ik hiervoor best te werk zonder dat het veel geld kost . Blijkbaar als er minder dan 5.000 euro activa overblijft zou de procedure gratis zijn.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat tevens mijn kinderen niet betrokken geraken of gevrijwaard worden. Best allen samen verwerpen ?
Wat is de beste oplossing ?
Ik heb jarenlang alles voor mijn mama gedaan maar vermits ik enig kind ben en ik niet het risico wou lopen dat zij alleen alles moest behartigen als mij iets zou overkomen en zij dementerend was, is er via het OCMW die verbintenis tot stand gekomen.
Alvast bedankt,
Georges,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 feb 2022 10:29

Informeer eens bij het OCMW zelf. Indien u reeds elke maand een bijdrage betaalde als onderhoudsplichtige, heeft uw moeder geen schuld aan het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”