Info erfrecht

Border
Topic Starter

Info erfrecht

#1 , 02 mar 2009 19:29

Hallo,
Drie jaar geleden is mijn vader komen te sterven, ikzelf woon samen en heb 1 kind, en ben enige zoon. Nu mijn moeder leeft gelukkig nog en woont nog steeds in hun woning mijn ouderlijk huis dus.
Nu hadden beide gronden geerfd en staan deze nu te koop, het zijn 4 bouwgronden. Nu is mijn vraag wat is mijn deel en wat is het deel van mijn moeder ??? Stel dat elk stuk grond voor 50.000 Euro verkocht wordt.
Een tweede vraag is kan mijn moeder het ouderlijk huis verkopen zonder mijn toestemming ?? Of kan ze het via een testament wegschenken bv aan mijn eigen kind ??
Er is en was geen testament tussen mijn ouders

MVg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mar 2009 11:35

Geerfde goederen zijn een eigen goed , dus de geërfde gronden zijn ofwel van uw vader of van uw moeder. Sinds het overlijden van uw vader ben jij dus op zijn minst blote eigenaar van zijn gronden en zijn deel van het huis. Uw moeder kan dus niets verkopen waarvan jij mede-eigenaar bent.
Na uw akkoord moet jij dus uw evenredig deel van de verkoop bekomen.
Richt U tot (het kadaster van ) de Registratie om uw deel van de verschillende eigendommen te weten.
Uw moeder kan een schenking doen aaan uw kind , indien zij max. 50 % van haar vermogen geeft. Mits uw akkoord kan zij hem alles geven.

Indien uw moeder iets wil verkopen of wegschenken waarvan U mede-eigenaar bent , zal de notaris U moeten contacteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”