geschonken landbouwgrond

pirro
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

geschonken landbouwgrond

#1 , 16 feb 2022 17:02

Ik heb m'n twee kinderen een stuk landbouwgrond geschonken . Ik heb zelf de grond verkregen , door schenking van m'n ouders , 30 jaar geleden.Ik heb het nu geschonken aan m'n kinderen en er werden schenkingsrechten betaald volgens de waarde , rekening houdende met de kadastrale waarde van de grond ;
M'n kinderen willen die grond terug verkopen , één jaar na de schenking door mij aan hen .
Moeten m'n kinderen na het betalen van de schenkingsrechten , nu ook nog eens heffingen vrezen op de verkoopwaarde ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 16 feb 2022 18:18

De koper moet registratierechten en notaris betalen. Had je geweten dat ze gingen verkopen dan had je beter zelf verkocht en de opbrengst als handgift aan hen geschonken.

pirro
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2022 18:33

Maar moeten m'n kinderen betalen op hun verkregen verkoopprijs ? ( btw , successie, waardevermedering of vermindering , etcera ?)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 16 feb 2022 19:22

Neen. Maar wat je betaalde aan schenkingsrechten en notaris ben je wel kwijt,

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 feb 2022 19:47

WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”