Verkoop ouderlijk huis, vader reeds overleden

Mostafa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop ouderlijk huis, vader reeds overleden

#1 , 13 feb 2022 22:14

Beste,

Mijn vader is sinds 2001 overleden, sindsdien woont mijn moeder in het huis.
Wij ( mijn broers en zussen ) hebben nooit een uitnodiging gekregen om successierechten te betalen en we hebben deze ook niet betaald.
Nu willen we de woning verkopen en met het geld een ander woning kopen voor onze moeder.
Moeten we alsnog successierechten betalen en hoeveel?
Kunnen we een verkoop en daarna een aankoop organiseren?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 13 feb 2022 22:18

Van wie was de woning?
Huwelijkscontract met vermelding alles voor langs levende?
Is er in 2001 een notaris betrokken geweest bij erfenis?

Mostafa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2022 22:39

De woning was van mijn overleden vader en van mijn moeder ( akte op hun naam )
Ze hebben geen huwelijkscontract.
In 2001 is er geen notaris betrokken geweest

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 feb 2022 09:00

Mogelijk heeft moeder indertijd alle successierechten betaald.

Is het zeker dat jullie mede-eigenaars zijn ?

Kan je nagaan door in te loggen op uw MyMinFin , daar staan alle eigendommen waarvan u (mede)eigenaar bent.


Verkoop kan enkel mits instemming van uw moeder - zij is minstens mede-eigenaar, én vruchtgebruikster van de gezinswoning.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 feb 2022 10:43

Misschien was er een huwelijkscontract, waardoor moeder nu alleen eigenaar is van de woning. Het kan wel niet anders dan dat alle belastingen en successierechten betaald zijn geweest.
In alle geval : bij een nieuwe aankoop moet je ervoor zorgen dat de kinderen de blote eigendom kopen en moeder alleen het vruchtgebruik. Dat brengt op!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mostafa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2022 23:05

Misschien was er een huwelijkscontract, waardoor moeder nu alleen eigenaar is van de woning. Het kan wel niet anders dan dat alle belastingen en successierechten betaald zijn geweest.
In alle geval : bij een nieuwe aankoop moet je ervoor zorgen dat de kinderen de blote eigendom kopen en moeder alleen het vruchtgebruik. Dat brengt op!!!
Nee er was geen huwelijkscontract en er zijn echt geen successierechten toen betaald geweest.
Ik vraag me dan wel af of dat we nu na 21j nog die successierechten moeten betalen?
Kan de notaris dan zo'n akte opstellen, wij de blote eigendom en ons moeder het vruchtgebruik?

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 15 feb 2022 11:17

Zijn ze in België gehuwd dan is er toch een begin wat wettelijk bewijs van hoe huwelijk toen geregeld was. Vermoedelijk toen het wettelijk stelsel.
Maar bij mijn weten zijn de kinderen dan al mede-eigenaar dus doen wat door @Inazuma is geschreven .... anders tijd om nu eens een notaris te raadplegen (zie @Wanton)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 15 feb 2022 12:12

Na al die jaren kan men geen successierechten meer opeisen. De kinderen hebben niets betaald, ok. Maar dan heeft moeder alles betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”