Wie erft er

opa
Topic Starter

Wie erft er

#1 , 13 feb 2022 11:17

Hello,

Mijn broer woont samen met zijn vriendin zonder contract, nu is er prostaat kanker met uitzaaiingen vast gesteld bij hem.
Indien mijn broer zou komen te overlijden, wie zou er dan erven zijn vriendin of ik? Ik durf er met hun niet over praten. Ik weet niet of ze samen of aparte rekeningen hebben. (geen eigen huis)
Ik zou graag willen dat de volledige erfenis naar zijn vriendin gaat daar zij al jaren gelukkig samen zijn.
Mijn vraag is nu: zou de erfenis automatisch naar zijn vriendin gaan?
Indien niet: Is dat mogelijk, en wat zou zij daarvoor moeten doen?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 feb 2022 11:58

Als u wenst dat de vriendin van haar partner kan erven en/of vruchtgebruik kan genieten is het vooral zeer belangrijk dat ze in het huwelijk treden. Spreek hen daar open over aan. Het is immers in haar belang. Als feitelijke samenwonenenden heeft ze geen enkel erfrecht en zelfs geen recht op vruchtgebruik. Het is natuurlijk mogelijk dat ze bij de notaris een testament hebben opgesteld. Maar ik vermoed dat dit minder gunstig is dan erfrecht via huwelijk.

Sirkii

#3 , 13 feb 2022 12:15

Zonder testament erft de broer aan hoge zijlijntarieven
Met testament erft zij aan de lagere rechtelijntarieven indien ze bewijsbaar minstens 3 jaar feitelijk samenwoont. Minimaal de notariskosten voor t opstellen van een akte van erfopvolging.
Als ze trouwen volgens het wettelijk stelsel is er geen testament nodig om als partner alles in rechte lijn te erven en kan je de succesie zelf afhandelen zonder notariskosten.

Spreek er best over met je broer.

Reclame

opa
Topic Starter

#4 , 14 feb 2022 12:17

Eylis en Siri bedankt voor jullie antwoord. Het zal een moeilijk gesprek worden.

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 14 feb 2022 18:30

Het zal een moeilijk gesprek worden.
Dat is zeker niet eenvoudig, maar oh zo waardevol. De dood en misschien meer nog het financiële dat daarbij komt kijken, is nog steeds een enorm groot taboe. Er bestaan diensten die mensen hierin begeleiden.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”