deblokkeren rekening na overlijden

jean paul
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

deblokkeren rekening na overlijden

#1 , 07 feb 2022 23:53

mijn zoon is op 23 december overleden .Als erfgenamen zijn er de ouders broer en zus .intussen hebben we een attest van erfopvolging ontvangen Mijn echtgenote is intussen opgenomen voor depressie Mijn vraag is: is het noodzakelijk dat zij aanwezig is bij de bank om de rekening te deblokkeren of kan dat met volmacht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos

#2 , 08 feb 2022 01:20

Attest van erfopvolging is het document dat nodig is om de rekening te deblokkeren.

Hoeft enkel overgemaakt te worden aan de bank, hoeft niemand fysisch aanwezig te zijn.

Nova83

#3 , 08 feb 2022 16:02

Ik denk dat dit afhangt van bank tot bank. Mijn grootmoeder is overleden en mijn grootvader moet zelf naar de bank gaan om de rekeningen te deblokkeren, ook al is hij momenteel opgenomen in het ziekenhuis. Bij een andere bank, waar ze ook klant zijn, zijn de documenten opgestuurd met de post en kon hij zo de rekeningen deblokkeren.

Ik heb een volmacht, maar kan deze enkel gebruiken als er 2 artsen onafhankelijk van elkaar een verslag opmaken dat mijn grootvader niet in staat is om zelf naar de bank te gaan.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 08 feb 2022 20:08

Alleszins moeten alle erfgenamen op één of andere wijze hun akkoord geven.
De wijze waarop verschilt van bank tot bank.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper

#5 , 08 feb 2022 20:53

Alle erfgenamen moeten ofwel een volmacht geven aan 1 van de erfgenamen die namens hen optreedt. Ofwel moeten ze alle individueel hun akkoord geven. Dat akkoord moet met een gecertificeerde handtekening gebeuren. Dus ondertekening dient te gebeuren in een kantoor van betrokken bank in bijzijn bankmedewerker die identiteit van ondertekenaar controleert, hetzij op het gemeentehuis met een gewettigde handtekening. Documenten naar huis sturen zonder controle is vragen om problemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”