Erfenisrecht

Garkes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht

#1 , 07 jan 2022 14:28

Wanneer een persoon onroerende goederen kreeg in 2017 van een achterneef (5egraad) en nu plaatsvervuller word; moet hij deze inbrengen in de erfenis.?
Ik las ergens dat dit het geval is als hij in de laatste 3 jaar voor het overlijden van de erflater nog geschenken zou ontvangen hebben ,roerend of onroerend.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 07 jan 2022 17:25

Plaatsvervulling is maar van toepassing als een wettelijke erfgenaam overleden is: bv grootmoeder sterft en haar dochter is overleden: de kinderen van de dochtef erven dan van de grootmoeder. Bv kinderloze weduwe sterft en (sommige) broers/zussen zijn overleden. Hun kinderen erven dan. Plaatsverulling gaat tot de 4e graad. En testament kan dit overrulen voor 50% in rechte lijn en 100% in de zijlijn.

Op het geschonken huis werden schenkingsrechten betaald. Als de schenker overlijdt moet dit dus niet meer aangegeven worden, ook al is het minder dan 3 jaar geleden dat de akte verleden werd.

Op onderhandse schenkingen van geld die niet geregistreerd waren moet je successie betalen als de schenking minder dan 3 jaar is en door de ontvanger geen registratie betaald werd (7% ipv de torenhoge % voor de zijlijn). Die 3 jaar is of wordt 4 jaar.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 jan 2022 18:20

Er moet idd geen erfbelasting meer betaald worden. Maar als er andere reservataire erfgenamen zijn, vb. kinderen van de overledene, die een bepaald bedrag volgens de wet zouden moeten krijgen maar dat door die schenking niet ontvangen, kunnen die verhaal halen op de begunstigde van die schenking.
Om één en ander te berekenen worden alle schenkingen - wanneer speelt geen rol - meegeteld in de zgn. fictieve massa.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”