Erfenis en hypothecair krediet

Nele1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis en hypothecair krediet

#1 , 05 jan 2022 14:38

Beste,

Mijn papa is 2 jaar geleden overleden. Mijn ouders hadden op dat moment nog een hypothecaire lening lopen. Hiervoor hadden zij ook een schuldsaldoverzekering (40/60).
Mijn mama betaalt nu nog 60% verder af.
Nu zijn wij (mijn zussen en ik) toevallig te weten gekomen, dat wij bij de Nationale Bank bijgezet zijn op het krediet van mijn ouders.
Intussen al vele contacten met de desbetreffende bank gehad, zij zeggen dat dit de normale gang is.
"U erft gelden en schulden" is wat zij zeggen.
Mijn bank zegt dat dit niet zo is. Dat wij als erfgenamen en dus mede-eigenaars van de woning waar het krediet voor is, wel genoteerd worden als waarborg, maar niet bij op het krediet geplaatst worden. Dat dit enkel kan indien een onderzoek van de financiële toestand uitwijst dat mijn mama dit alleen niet zou kunnen verder betalen.
Wij hebben geen weet van een onderzoek, en hebben hier ook nooit van de bank iets van vernomen.
Nu willen zij dat wij een dossierskost van 400€ betalen om dit bij de Nationale Bank te laten veranderen?
Hebben zij hier geen fout gemaakt? Of is dit inderdaad de normale gang van zaken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2022 18:06

Wat staat er in het leningcontract over de gevolgen van het overlijden van een ontlener?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 jan 2022 11:50

Er is een hypotheek op de woning waarschijnlijk. Als mede-eigenaars zijn de kinderen dus wel betrokken bij de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#4 , 08 jan 2022 13:41

Beste

Toch even het modelkohier van de algemene voorwaarden van betrokken bank raadplegen. Dat is een algemeen document dat u meestal ook op internet zal terugvinden. Door het overlijden ben u algemeen rechtverkrijgende van de eigendom maar dikwijls ook van de kaderkredietopening. kort samengevat : u treedt meestal in de rechten en plichten van de overledene bij het aanvaarden van de erfenis. In landen als bvb Zwitserland worden woonkredieten tot 100 jaar afgesloten. Omdat het vastgoed in sommige regio's er zo duur is. Bij een overlijden gaat dan het vastgoed én de kredietopening over naar de erfgenamen. De Belgische modelkohieren van een aantal banken zijn intussen ook aangepast om minstens juridisch die overdraagbaarheid ook te voorzien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Nele1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2022 08:28

Ah dan moet ik dat eens proberen te vinden op hun site.
Ook als het gedeelte van de overleden persoon weggewerkt is met een schuldsaldoverzekering?

Nele1983
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2022 09:14

Ik heb intussen de algemene voorwaarden gelezen van de desbetreffende bank, maar hier wordt nergens een vermelding van erfnamen gedaan. Ook niet bij het stuk over de kredietnemer, waar ik bij andere banken in dit stuk hierover inderdaad een vermelding van de erfgenamen gezien heb.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”