Lening bij moeder

Rima
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

Lening bij moeder

#1 , 29 dec 2021 14:30

Ik zou een lening willen aangaan bij mij moeder voor een periode van 20 jaar. Mijn moeder stemt daarmee in.mijn moeder is echter 87jaar. Wat als ze overlijdt voor die periode...ik heb 2 broers .kan ik dan daaraan maandelijks afbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 29 dec 2021 20:08

U gaat dan van het vermoeden uit dan uw moeder 107 gaat worden?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 29 dec 2021 20:10

belangrijkste is vooral dat alles op papier staat en ondertekend is door beide partijen of er na haar overlijden al dan niet verder dient betaald te worden aan de broers

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 29 dec 2021 20:21

Dan mogelijk schenkingsrechten - inkorting op erfenis enz enz.
Gezien u al spreekt van termijn van 20 jaar best eens langs notaris gaan.
Gaan uw broer hiermee akkoord gaan???

Sirkii
Berichten: 5415

#5 , 30 dec 2021 12:02

Een contract tussen u en uw moeder bindt uw broers niet want zij hebben niet getekend. Zonder testament zullen ze elk hun deel (via rechtbank als het moet) opeisen…. Als de grootte van de lening minder is dan de voorbehouden helft kan wat je wil per testament vastgelegd worden. Gezien de complexiteit zoals hoger al gesuggereerd notaris testament laten opstellen. Is de grootte van de lening meer dan de helft van wat er is kunnen de broers dan nog elk hun deel van de helft opeisen (inkorten)

Kan je niet gewoon lenen bij de bank? Rente op hypotheek is zeer laag. Als de banken je weigeren dan zal je t mogelijks ook moeilijk hebben om je moeder/broers correct terug te betalen.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2021 13:52

Dan mogelijk schenkingsrechten - inkorting op erfenis enz enz.
Gezien u al spreekt van termijn van 20 jaar best eens langs notaris gaan.
Gaan uw broer hiermee akkoord gaan???
En is er sprake van rente betaling ? Intresten aan markt gerelateerde voorwaarden ?
Indien geen rente : is misschien gedeeltelijk op te vatten als schenking ?

https://www.jubel.be/wat-als-je-schulde ... en-ouders/

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 01 jan 2022 18:57

Tussen wat juridisch mogelijk is en ethisch correct kan soms wat verschil liggen. Lenen bij je moeder van 87 is bedenkelijk.
Ofwel is je moeder vermogend en dan kan ze elk van de kinderen een schenking doen waardoor elk kind gelijk behandeld wordt.
Ofwel is je moeder niet vermogend en dan is de vraag primo of ze niet zelf in een financieel precaire situatie wordt gebracht, en secundo of dit inderdaad correct is naar je broers.
Je weet sowieso dat een afbetaling op 20 jaar een juridische fictie is waardoor je bij overlijden zeker geconfronteerd wordt met discussies met andere erfgenamen. Zoals eerder aangehaald : banken zijn er om kredieten te verstrekken. En als je daar geweigerd wordt is het al helemaal geen goed idee om een gebrek aan kredietwaardigheid op je moeder te verhalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”