Notarële akte “schenking – deling” van ouderhuis

Creatief
Topic Starter

Notarële akte “schenking – deling” van ouderhuis

#1 , 17 feb 2009 16:15

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 feb 2009 19:54

Over het principe is geen discussie : elk van de kinderen heeft evenveel en hetzelfde gekregen , nl. 1/4 van een woning. Daarna is dus een onderlinge uitkoop gebeurd.
Het enige discussiepunt kan zijn : stemde de waarde overeen met het vermelde bedrag? Ik denk dat daaromtrent nu nog moeilijk verhaal is op te halen , zeker omdat de anderen voor akkoord hebben getekend.
Kan U nagaan op welk bedrag de Registratie schenkingsrechten heeft aangerekend of op welke som registratierechten zijn betaald door A? De Registratie int steeds rechten op de reële venale waarde , niet op een tussen betrokkenen afgesproken prijs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Topic Starter

#3 , 17 feb 2009 20:32

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 19 feb 2009 10:34

“Art.1079.De verdeling, door de bloedverwant in de opgaande lijn gemaakt, kan worden betwist uit hoofde van benadeling voor meer dan een vierde...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het recht om de vordering tot vernietiging uit hoofde van benadeling in te stellen neemt slechts een aanvang bij het overlijden van de schenkers...Bijgevolg moeten de goederen naar hun waarde worden geschat op het tijdstip van het openvallen van de nalatenschap,t.t.z. de dag waarop de vervroegde verdeling een wettelijke verdeling geworden is.’(Cass. 5 oktober 1944,Pas. 1945,I,6).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”