Erfenis en pluskinderen

verstrepen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Erfenis en pluskinderen

#1 , 19 dec 2021 15:34

De situatie:
We zijn 14 jaar getrouwd zonder contract en al 34 jaar samen. Mijn man heeft twee volwassen kinderen en ik zelf geen kinderen.
We hebben geen eigendom.
We hebben geen aparte rekeningen, alleen gezamelijke.
Nu heb ik een aanzienlijke som ge-erfd
We zijn nu naar een notaris geweest en allebei testamenten gemaakt.
Mijn man handgeschreven omdat hij zowiezo erfgenamen heeft zijnde zijn kinderen.Waarin hij beschrijft dat hij 3legateer de volle eigendom van alle roerende en onroerende goederen aan mij overlaat.Indien ik voor hem sterf aan zijn wettelijke erfgenamen

Zelf heb ik een testament laten maken met twee getuigen aanwezig dat ik moest mijn man eerder te komen sterven alles aan zijn kinderen laat.
Maar nu was mijn vraag, wat met die erfsom?? Mag ik dat op de gezamelijke rekening laten staan?? Ik heb het nu al wel onder een andere rekening gezet zodat het gescheiden blijft van de rest.
Er is al wel iets van gekocht maar deze aankoopbewijzen hou ik ook bij, zodat ik kan aantonen dat het uit mijn erfenis komt.
Houden op de gezamelijke rekening of op mijn naam een rekening openen en erop zetten??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 dec 2021 15:28

Het testament dat u gemaakt heeft, veronderstelt dat u dat geërfd bedrag ook aan zijn kinderen laat. Dat mag. Tenzij het de bedoeling was dat u die som apart zou behandelen, die blijft immers van u alleen. Die zit niet in de gemeenschap. Die som op een aparte rekening van u alleen zetten is een eerste stap. Alles wat u doet met die som van belegging of aankoop is ook van u - alleen.
Weet tevens dat , als uw man overlijdt, hij u niet alles kan nalaten. Zijn kinderen moeten immers minstens de helft krijgen van zijn nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”