Gesplitste aankoop maar met slechts één kind

Stefaan Tweedes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zemst

Gesplitste aankoop maar met slechts één kind

#1 , 16 dec 2021 13:09

Kan ik een gesplitste aankoop doen zonder al mijn kinderen (2 dochters) hierin te betrekken? Met andere woorden, kan mijn ene dochter de blote eigendom kopen en ikzelf het vruchtgebruik zonder dat hier achteraf problemen kunnen van komen qua erfenis / nalatenschap?

Ik huur momenteel een woning maar mijn dochter heeft mij aangeboden samen iets aan te kopen, hierdoor zou ik heel wat van mijn spaarcenten dus uit mijn nalatenschap halen om het vruchtgebruik aan te kopen. Na mijn overlijden (of na 15 jaar) zal de woning dan volledige eigendom worden van mijn dochter. Het gaat hier over een woning van 250.000 euro inclusief alle kosten, mijn dochter zou 150.000 euro betalen voor de blote eigendom en ikzelf 100.000 euro voor het vruchtgebruik. Mijn dochter zal hier ook een lening voor aangaan, het gaat dus niet over een schenking. Deze berekening slaat op het feit dat ikzelf 62 jaar ben, het vruchtgebruik zou 15 jaar lopen waarna ik zou overgaan tot het betalen van huur.

Voor mij is dit een interessante constructie omdat ik zo min of meer mijn eigen woning kan hebben zonder maandelijks huur te betalen, anderzijds is de relatie met mijn andere dochter sterk verzuurd na de scheiding waardoor ik nu dus mijn andere dochter zou kunnen bevoordelen. Ik vind online heel wat informatie over de gesplitste aankoop maar men spreekt altijd over "alle kinderen" en het gaat ook quasi altijd over een schenking op voorhand terwijl het bij ons zou gaan over een lening van mijn dochter zelf aangevuld met mijn spaarcenten voor het vruchtgebruik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 dec 2021 15:35

U geeft alleszins een schone cadeau aan die dochter. U betaalt 40 % voor het vruchtgebruik van het appartement of de woning, voor een periode van 15 jaar. Dat is veel te veel. De waarde van het levenslang vruchtgebruik voor een man van 62 jaar is ongeveer 20 % , voor een vrouw 22%.
Ik zie geen problemen verder om een gesplitste aankoop te doen met slechts 1 van de kinderen, maar doe het dan correct. Bespreek dit met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”