erfrecht en schenkingen

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

erfrecht en schenkingen

#1 , 01 dec 2021 13:19

Beste, ik heb een vraag over erfrecht en schenkingen

Mijn moeder heeft lange tijd met iemand samen geleefd waar dat ze dan uiteindelijk ook mee getrouwd is. Mijn moeder is overleden en de erfenis moet nog steeds geregeld worden. Haar echtgenoot leeft nu in een verzorgingstehuis. Ze waren getrouwd met contract van scheiding van goederen
Een van mijn broers (broer 1) vecht de schenkingen aan die in het verleden gebeurd zijn.
Mijn schoonvader heeft een schenking gedaan aan een ander broer (broer 2) om een bouwgrond te kopen. Deze schenking is gebeurd voor dat mijn schoonvader getrouwd was met mijn moeder.
Nu hebben wij de volgende vragen
- Kan broer 1 de schenking aan broer 2 herroepen en in rekening brengen bij de verdeling?
- Verjaren schenkingen en indien ja na hoeveel jaren
- indien deze herroepen kunnen worden komt dit geld dan toe aan de kinderen van mijn schoonvader , aan ons allen ( kinderen moeder en kinderen schoonvader ) of kan dit in rekening worden gebracht binnen de verdeling van de erfenis van moeder
Met oprechte groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 dec 2021 13:44

Enkel aan zijn eigen kinderen.
Zonder testament zijn jullie geen erfgenaam van die man.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2021 15:23

Ik begrijp dat wij geen erfgenamen zijn van die man maar schenkingen die 15 a 20 jaar geleden gedaan zijn door die man aan mijn broers of zussen kunnen die terug gevorderd worden binnen de verdeling van de erfenis van mijn moeder ?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 01 dec 2021 16:14

Neen. De man deed met zijn geld wat hij wilde. Enkel zijn kinderen kunnen dat aanvechten als ze kunnen bewijzen dat meer dan 50% weggeschonken werd. Was hij kinderloos dan kunnen erfgenamen uit de zijlijn dit niet aanvechten.

Als uw moeder geen testament heeft wordt wat ze heeft in gelijke delen verdeeld aan haar kinderen. De man heeft wel nog het vruchtgebruik op alles van uw moeder. Vruchtgebruik kan afgekocht worden. Ws best laten afhandelen door een notaris.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2021 16:21

De man heeft 3 kinderen. Alles in in handen van notaris en advocaten maar alles verloopt zeer stroef. Moeder had geen testament.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 dec 2021 18:20

Dus broer 1 heeft een advocaat aangesteld? Wat claimen ze en op.welke rechtsgrond? De andere erven kunnen/konden ev op hun beurt een proces opstarten om uit onverdeeldheid te geraken. Of is enkel dat laatste gebeurd.

Altijd spijtig dat er ruzie is. Kost alleen maar bakken vol met geld.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2021 18:59

Neen , broer 1 heeft een advocaat , broer 2 heeft geen advocaat en ik heb een advocaat. Communicatie verloopt zeer moeilijk op alle niveau's. Broer 1 maakt al problemen van in het begin van de procedure en zijn advocaat volgt hem op alle vlakken. Mijn moeder is overleden in 2011 en de verdeling gebeurt via een gerechtelijke procedure. Notaris werd aangesteld door de rechtbank. De Notaris is al 3 keer voor de rechtbank gedaagd door broer 1 omdat hij volgens zijn inziens niet doet wat hij hoort te doen. Op dit moment verlopen de discussie over de giften /schenkingen uit het verleden. Ik weet niet wat er nog kan gedaan worden op hem te stoppen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”