Erfenis

Anoniempje6
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 14 nov 2021 22:59

Beste,

Mijn grootmoeder is jammer genoeg enkele weken gestorven. Toen haar partner (en mijn grootvader) 9 jaren geleden overleden is, heeft mijn grootmoeder ervoor gekozen om de erfenis op haar naam te laten staan. Nu dat zij gestorven is, zal de erfenis gedeeld worden door haar 2 kinderen en 4 kleinkinderen. 1 van de kleinkinderen is vorige week plots en onverwacht ook gestorven terwijl men nog niets getekend had ivm de erfenis voor zijn deel te aanvaarden, terwijl deze persoon wel opgenomen werd in het testament zijnde erfgenaam. Ik vermoed dat dit deel (ongeacht of hij nu wel of niet akkoord ging) toegekend zal worden aan zijn getrouwde vrouw, zijn kinderen, of zal dit onder de overige kleinkinderen verdeeld worden?

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 15 nov 2021 10:48

De overledene heeft wettelijke erfgenamen, dus die treden in zijn plaats.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 15 nov 2021 12:32

Zijn kinderen erven. Niet de echtgenote.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2021 14:34

Opgelet: de volgorde van de overlijdens is van belang: eerst oma, dan het (getrouwde) kleinkind (die kinderen heeft).
Er is geen vooroverlijden van dat kleinkind, dus geen wettelijke plaatsvervulling noch testamentair bepaalde gevolgen bij vooroverlijden van een legataris. Het legaat (datgene wat hij kreeg uit de nalatenschap van oma ingevolge het testament) komt samen met zijn ouder vermogen toe aan zijn nalatenschap, dus kinderen én echtgenote. Tenzij hij zelf ook een testament had met een afwijkende erfvervalling... En ook na te gaan: welk huwelijkscontract had hij? Bij algehele gemeenschap duikt er nog een verrassing op.

De vraagsteller had iets duidelijker kunnen zijn: hoe is dat kleinkind vermeld in het testament? Of nog beter: wie staat er allemaal in het testament, in welke hoedanigheid en wie krijgt wat?
Is het een eigenhandig testament of notarieel?

U vroeg een antwoord; u krijgt alleen maar vragen :)

Het enige wat we weten is dat alle bezit van opa en oma uitsluitend bij oma is gebleven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”