auto na verwerping erfenis

Kris Wauters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

auto na verwerping erfenis

#1 , 10 nov 2021 13:55

Allen, hopelijk kan iemand hier me helepen (notaris, politie, overheid konden dit niet). Mijn man is op 22 september overleden. Alle erfgenamen hebben de erfenis verworpen. De auto van mijn overleden man die in eerste instantie aan zijn vader toekwam staat nu op mijn woonerf geparkeerd (in overtreding want zonder nummerplaten) terwijl er niemand eigenaar van is. Wat moet er met deze auto gebeuren? Wie moet deze komen wegtakelen? Voor wie zijn de kosten aangezien iedereen verworpen heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 nov 2021 14:01

Eerst eens vertellen onder welk huwelijksstelsel jullie gehuwd waren.
Hebt u ook verworpen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kris Wauters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2021 17:10

Wij woonden wettelijk samen sinds 2020, (feitelijk sinds 2016) de auto was reeds daarvoor in het bezit van mijn overleden echtegenoot. Ik heb de erfenis ook verworpen.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2021 18:41

Kosten voor de eigenaar van het perceel, denk ik.

(wat is "mijn woonerf" ?)

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 10 nov 2021 21:28

Als dat openbare weg is (woonerf fig F12 a en B - wegcode) dan kan politie voertuig wegtakelen kan eventjes duren ofwel als wrak of als achtergelaten voertuig.
Wie heeft de nummerplaten verwijderd? Opletten kan mogelijk als een daad van aanvaarding beschouwd worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 nov 2021 08:36

Mijn deelneming.
De auto van mijn overleden man die in eerste instantie aan zijn vader toekwam staat nu op mijn woonerf geparkeerd
Als elke erfgenaam - tot in het 37ste knoopsgat- verworpen heeft, wordt dit een onbeheerde nalatenschap

Die komt toe aan de overheid ... als deze ze interessant genoeg vindt
Wat doorgaans niet zo is als iedereen verwerpt :|


Normaal wordt een curator aangesteld door de rechtbank - maar gaat normaal pas gebeuren als iemand last / schade heeft door de onbeheerde nalatenschap (bvb een verhuurder die zijn huurpand leeg ziet staan, en geen huur meer krijgt)

(in overtreding want zonder nummerplaten)
Op privé-grond (en zichtbaar) is dat mogelijk een inbreuk op een gemeentelijk reglement, maar geen verkeersinbreuk

terwijl er niemand eigenaar van is. Wat moet er met deze auto gebeuren? Wie moet deze komen wegtakelen? Voor wie zijn de kosten aangezien iedereen verworpen heeft.
Als u verworpen heeft, mag u enkel bewarende daden stellen

NR-plaat terugsturen was al riskant -
Maar u komt er mogelijk mee weg dat dat was om bijkomende kosten te vermijden voor de nalatenschap - als het zo ver zou komen

Best mogelijk is op postkantoor ook nooit geregistreerd wie de nr-plaat terugstuurde ... :mrgreen:

Kris Wauters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2021 09:45

Beste, ik heb de nummerplaat teruggestuurd nadat ik met de overheidsdienst verkeersbelasting gebeld had omdat deze betaald moest worden, zij zeiden me dat dit verplicht was.
Er werd inderdaad niet genoteerd wie de plaat teruggestuurd heeft.
De politie zei me dat zij het voertuig wel konden laten wegslepen, maar dat de kosten dan voor mij zouden zijn, wat ik raar vind omdat ik de nalatenschap verworpen heb.
De notaris zei me de auto gewoon zonder nummerplaten te laten staan en niets te ondernemen, wat ik vervelend vind voor de buren, maar dat de politie dan alsnog via een buurtonderzoek zou proberen te achterhalen van wie de auto is (was in dit geval).
De auto staat niet op privé grond, een woonerf is ook openbaar.
Alvast bedankt voor de reacties.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 nov 2021 10:46

Heb ooit, na het aankopen van een studio met garage, een auto in die garage gevonden (zonder nummerplaat). Na contactnamen met de vorig eigenaar liet die me weten geen interesse meer te hebben in die wagen. Zelf zou hij een paar dagen later naar de gevangenis moeten voor een langere straf. De wijkagent vertelde me dat ik de wagen gewoon op de openbare weg kon achterlaten. Zo ook gedaan, en die wagen heeft er bijna 14 dagen gestaan, en was plots verdwenen . Heb er nooit meer iets van gehoord.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 nov 2021 18:27

De politie zei me dat zij het voertuig wel konden laten wegslepen, maar dat de kosten dan voor mij zouden zijn,
Normaal politiekorps hoort een wagen zonder nr-platen op de openbare weg te laten takelen ...

De auto staat niet op privé grond, een woonerf is ook openbaar.
De meeste mensen spreken dan ook niet over "mijn woonerf" als ze hun straat bedoelen :wink:

Kris Wauters
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 nov 2021 10:57

Sorry ik had inderdaad moeten vermelden dat ik dat het huis waar ik woon deel uitmaakt van een woonerf en dus niet "mijn woonerf".

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”