Erfenisbelasting. - Hetzelfde tarief (9%) ook voor zoon die niet betrokken is?

Houdini
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erfenisbelasting. - Hetzelfde tarief (9%) ook voor zoon die niet betrokken is?

#1 , 08 nov 2021 21:25

Ik heb 2 zonen.
Mijn oudste zoon kreeg in 2011 een schenking van 130000 euro. Dat is ruim meer dan drie jaar geleden en daar zijn dus geen erfbelastingen op te betalen.
Echter, Ik heb twee maanden geleden een appartement geschonken aan mijn jongste zoon. (geschat op 165000 euro in de akte van schenking).
Buiten de aktekosten werd ook de som van 4830 euro betaald aan schenkbelasting aan de notaris.

Als ik binnen de drie jaar overlijdt, dan meen ik begrepen te hebben dat de erfbelasting weliswaar betaald werd maar dat het bedrag van 165000 euro nog wel nog meegeteld wordt om de grootte van de erfenis te bepalen.
Hierdoor komt men in het tarief van 9% in plaats van 3% tussen vader en zonen.
Mijn concrete vraag is:
Geldt die 9% ook voor mijn oudste zoon of alleen voor de zoon die het appartement heeft gekregen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2021 12:16

Enkel voor de zoon die het appartement kreeg, maar ook enkel indien er in het aandeel dat HIJ uit de erfenis bekomt nog andere belastbare onroerende goederen zitten. In Rechte lijn berekent men immers roerend en onroerend afzonderlijk.

Oplossingen indien nodig:
- blijf nog even in leven
- schenk genoeg van uw geld zodat in de categorie roerend geen van uw kinderen in de 9% valt (dit is vanaf 50.000 per kind; passief (minstens 8.000) gaat eerst af van roerend)
- legateer enkel roerend aan de appartement-zoon en al het resterend onroerend aan de andere zoon (dit hangt af van de waardes van roerend en onroerend uiteraard; en in zoverre u gelijkheid in waarde nastreeft).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”