Verwerpen erfenis vader, daarna wel aanvaarden erfenis grootvader

niempje
Topic Starter
Berichten: 43

Verwerpen erfenis vader, daarna wel aanvaarden erfenis grootvader

#1 , 08 nov 2021 08:22

Beste,

Enkele jaren geleden overleed mijn broer maar deze had zodanig veel schulden dat iedere erfgenaam de erfenis verwierp, inclusief de dochter van mijn overleden broer.

Vorig jaar overleed mijn vader, hij had wel een som beschikbaar op zijn rekening en in eerste lijn komen dus mijn overleden broer en ikzelf in aanmerking voor de erfenis. Gezien mijn broer overleden is gaat zijn deel over naar de 2de lijn, dus met name zijn dochter die de erfenis van haar opa wel wil aanvaarden.

Kan zij deze erfenis aanvaarden gezien het feit ze destijds de erfenis van haar vader heeft verworpen? Of kan ze de erfenis van haar grootvader wel aanvaarden? Worden niet eerst de schulden van mijn broer daarmee aangezuiverd die nog open staan daar niemand zijn erfenis destijds heeft aanvaard?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2021 09:57

Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 744.
Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

niempje
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 08 nov 2021 10:18

Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 744.
Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft.

Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie scorpioen

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”