partner gestorven

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

partner gestorven

#1 , 07 nov 2021 12:07

Mijn partner waar ik feitelijk mee samen woonde, is op 25 juni 2021 gestorven.
Hij had 3 kinderen uit een vorig huwelijk waar ik geen contact mee heb. Ik ben geen erfgename.
We hadden een gezamenlijke spaar- en lopende rekening.
Volgens de bank heb ik recht op de helft van deze rekeningen en de andere helft is voor de kinderen.

Nu zijn deze rekeningen nog altijd geblokkeerd. Volgens de bank krijgen zij geen info van de notaris van de kinderen.
Hoe lang kunnen zij deze verdeling tegenhouden? Wanneer moeten de rekeningen vrij gegeven worden?
Kan ik daar iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2021 12:51

Het eerste wat u moet doen is een nieuwe rekening openen op uw naam en uw werkgever/pensioenkas/of andere inkomstenleverancier meedelen dat u vanaf heden betaald wil worden op die nieuwe rekening.
Maar ik hoop dat u dat al gedaan heeft.

Verder zit u in een onverdeeldheid met die kinderen. U moet hopen dat zij eerst onderling overeenkomen en dan samen met u tot verdeling willen overgaan. Als iedereen (3+1) akkoord is, zal de bank uitbetalen.
Komt er zo geen akkoord, dan wacht u een procedure langs de rechtbank.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 07 nov 2021 12:59

Maar moet ik iets doen? Moet ik ook een notaris nemen?
Hoe lang kan/mag dit allemaal aanslepen?
Staat er een bepaalde tijdgrens voor?

Ja, hoor, ik heb al eigen rekeningen.

Reclame

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#4 , 07 nov 2021 13:00

Blijkbaar hebben de 3 kinderen al elk een notaris. Als er nog een notaris van mij bij komt zal het allemaal nog langer duren, vrees ik.

iota
Berichten: 830

#5 , 07 nov 2021 14:30

Blijkbaar hebben de 3 kinderen al elk een notaris
Klinkt niet zo goed. Dit zou er op kunnen wijzen dat ze onderling niet overeenkomen.

iota
Berichten: 830

#6 , 07 nov 2021 14:37

Als er nog een notaris van mij bij komt zal het allemaal nog langer duren, vrees ik.
Nee, dat maakt niet uit. Het zijn niet de notarissen die de boel vertragen, maar de niet-overeenkomende erfgenamen die ze vertegenwoordigen. Als u zelf een notaris neemt, krijgt u tenminste te horen wat er juist aan de hand is.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 07 nov 2021 17:14

Maar ik begrijp niet waarin ze niet overeenkomen. Alles is toch wettelijk vast gesteld dacht ik? Het is niet dat het over miljoenen gaat, het gaat over 50.000 euro waarvan de helft van hen is. dat kan toch maar gedeeld worden door 3?

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#8 , 08 nov 2021 10:59

Staat er een tijdslimiet op wanneer zulke zaken afgehandeld moeten zijn of voor de rechtbank komen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 nov 2021 11:39

De enige tijdslimiet die er op een erfenis staat, is dat vadertje staat op tijd zijn centjes moet hebben, anders volgt er een boete. De erfgenamen mogen daarna nog gerust jaaaaren discuteren. en ruzie maken.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#10 , 08 nov 2021 12:05

Dus neem ik best ook een advocaat? Weeral extra kosten :-(

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 nov 2021 13:58

Ik begrijp niet waarom de mede-eigenaar in onverdeeldheid van een bankrekening moet wachten op de afwikkeling van een erfenis (waar hij volledig buiten staat) vooraleer hij zijn aandeel in die rekening kan opnemen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 08 nov 2021 14:11

Dus neem ik best ook een advocaat? Weeral extra kosten :-(
U weet nog niet eens waarom de afwikkeling traag gaat ...

Contacteer een eigen notaris

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 08 nov 2021 14:14

TS is geen erfgenaam, wel (mede)-titularis van een bankrekening. Zie niet in wat hij van een notaris kan verwachten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 08 nov 2021 14:17

Ik begrijp niet waarom de mede-eigenaar in onverdeeldheid van een bankrekening moet wachten op de afwikkeling van een erfenis (waar hij volledig buiten staat) vooraleer hij zijn aandeel in die rekening kan opnemen.
Wat is "zijn aandeel" :?:

Bij mijn weten is dat niet wettelijk als 50/50 geregeld ...

Feitelijk samenwonenden blijven elk apart eigenaar van eigen goederen en gelden.
Vraag zal nu waarschijnlijk worden hoeveel van die gelden van wie waren ...


Feitelijk samenwonen en dan spaargelden op gemeenschappelijke rekening zetten, is niet zo slim ... maar meestal komt men daar pas te laat achter.

iota
Berichten: 830

#15 , 08 nov 2021 14:24

Beste Caroline, een advocaat zou ik nog niet meteen nemen. Wel een notaris. Probeer eerst te weten te komen wat er juist aan de hand is. Dat de erfgenamen elk een eigen notaris hebben, betekent ofwel dat ze het onderling niet eens zijn, ofwel dat ze geen contact hebben met elkaar, dat kan ook.
Zitten er behalve de te delen rekeningen nog andere zaken in de erfenis die alleen aan de kinderen toekomen, b.v. al dan niet waardevolle voorwerpen of een huis? Indien ja, gaat het misschien daarover.
Was er een testament?

Inderdaad ligt de wettelijke verdeling vast en zou je denken dat het dan toch allemaal simpel af te handelen is. Maar dat gaat alleen op als alle erfgenamen hiermee akkoord gaan. Er kunnen er altijd tussen zitten die vinden dat zij om de één of andere reden recht hebben op meer. Of meerdere erfgenamen maken aanspraak op bepaalde zaken met een emotionele of reële waarde.
Dat wordt dan sowieso een discussie, want de notaris kan de wettelijke verdeling niet verplicht opleggen. Of de erfgenamen worden het uiteindelijk eens, of de zaak moet door de rechtbank worden beslecht.

De rekeningen worden normaal pas gedeblokkeerd als de volledige verdeling in kannen en kruiken is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”