aangifte overlijden_diverse vragen

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

aangifte overlijden_diverse vragen

#1 , 07 nov 2021 12:00

Hallo,
Situatie : Opa is onlangs overleden, Oma leeft nog; beiden hebben ze 3 kinderen allen nog in leven; beiden hadden afzonderlijke bankrekeningen, zonder volmacht aan elkaar, beiden hadden ook hun eigen individueel pensioen dat op hun respectievelijke rekening werd gestort. Ze waren gehuwd onder het 'Stelsel algehele gemeenschap' volgens huwelijkscontract dd 1964; het huis dat door hen bewoond is werd volgens schenkingsakte dd 1994 als volgt geschonken : blote eigendom aan mij (kleindochter), levenslang vruchtgebruik aan langstlevende.(oma)
Het totaal actief van de nalatenschap is < 5000€. Er was een uitvaartverzekering die de kosten van de begrafenis dekte, het overschot van die dekking wordt uitbetaald op rekening van oma. Cfr akte van bekendheid erven de 3 kinderen ieder 1/3 van de blote eigendom van de tegoeden.

Nu heb ik volgende vragen:
1) moet ik op de aangifte onder het "actief" ook de tegoeden op de rekeningen van oma vermelden?
2) moet ik onder actief ook het totale bedrag van de uitvaartverzekering vermelden en dan onder het passief de reële kost van de begrafenis? of mag ik onder passief gewoon kiezen voor het forfait?
3) moet ik nog aangifte doen van de schenking van het huis dd 1994? Zal ik daar, als blote eigenaar sinds 1994, nu nog erfenisrechten op moeten betalen?
4) Wat met het vruchtgebruik van Oma? moet ik dat ook ergens aangeven. en als ja, hoe plak ik daar een bedrag op?
4) Oma betaalde, bij leven van Opa, altijd de rekeningen van nutsvoorzieningen, verzekeringen ed. mag ik die kosten, na het overlijden van Opa, nog aangeven op het passief ( als ik niet voor het forfait zou kiezen )
5) de 3 kinderen erven de blote eigendom op de - beperkte - financiële tegoeden. Oma wil de erfenisrechten daarop zelf betalen zodat haar kinderen daarmee niet belast worden. Kan/mag dat?
6) Moet Oma nu een rekening openen op naam van haarzelf en de 3 kinderen waarop die tegoeden dus in onverdeeldheid blijven staan tot haar overlijden of is er een manier waarop Oma toch over dat zeer beperkte kapitaal kan/mag beschikken? bv afstandsverklaring van de 3 kinderen/afkoop/....
7) volgens de aangifte moet ik een kopie van het huwelijkscontract bijvoegen. Zij heeft dat niet, zit ook niet in MyBox, gezien te "oud". Kan zij dat ergens zelf opvragen of moet dat via de notaris gebeuren ( en dus weer kosten )

Kan iemand mij deskundig adviseren aub?
Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 07 nov 2021 18:42

Als er een huwelijkscontract is dan moet je langs bij de notaris voor een “akte van erfopvolging”. Wat je al deed. Aangifte mag je nog zelf doen. Een gratis “attest van erfopvolging” dat je bij registratie opvraagt kan enkel indien er geen huwelijkscontract is noch een testament. De erfgenamen van opa zijn zijn 3 kinderen en oma: zij moeten de successieaangifte (laten) doen tenzij zij (en hun nakomelingen) verwerpen. Die 3 kinderen en oma moeten tekenen.

Uw opa had 3 kinderen uit een vorig huwelijk (zo begrijp ik het) : zij hebben recht op minimaal de helft in blote eigendom zolang oma leeft van wat er is. Wordt voor hen volle eigendom als oma sterft.

Er wordt ook gekeken naar wat vroeger weggeschonken werd om die “helft” te bepalen als de kinderen dit vorderen. Buiten het geschonken huis is er blijkbaar bijna niets …. Jij mag zwijgen. De kinderen “moeten” het initiatief tot natrekking nemen.

Dit “recht van natrekking” - als de kinderen van opa dit uitoefenen - kan je een kwart huis kosten. En nog eens een kwart als oma sterft en haar kinderen de natrekking vorderen.

Reactie onder voorbehoud : jij bent dus een kind van een van die zes kinderen ? Die kinderen kunnen verwerpen, etc. Lijkt mij een kluif voor een door de erfgenamen angestelde notaris.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 07 nov 2021 18:58

Beste
[/Uw opa had 3 kinderen uit een vorig huwelijk (zo begrijp ik het) quote]
Dat is niet correct. Oma en opa hebben samen 3 kinderen.

Ik ben de kleindochter ( dochter van één van de zonen van oma en opa )

Mss kan deze info u beter helpen

Reclame

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 08 nov 2021 11:18

Iemand??

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 nov 2021 17:03

U moet sowieso langs bij een notaris. Laat u door hem bijstaan in de aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 08 nov 2021 18:09

Beste Wanton, en waarom moet ik sowieso langs de notaris? Kan u toelichten aub?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 08 nov 2021 18:30

Beste Wanton, en waarom moet ik sowieso langs de notaris? Kan u toelichten aub?
Omdat er een huwelijkscontract is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#8 , 08 nov 2021 18:48

Maar dat is een gewoon simpel contract van algemeen stelsel. Dus al het vermogen van beiden op moment van overlijden wordt dan gewoon gedeeld door 2 , toch?

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 08 nov 2021 18:50

En plus, het tegoed op n v opa bedroeg op het moment van overlijden minder dan 5000€.
Als ik naar een notaris moet dan ben ik allicht een pak geld kwijt niet in verhouding tot die 5K

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 nov 2021 19:02

U moet sowieso langs bij een notaris. Laat u door hem bijstaan in de aangifte.
Vraagsteller is eigenlijk geen erfgenaam (tenzij haar vader de erfenis verwerpt) ...

Maar notaris is wel aangeraden gezien de schenking:
Onder welke voorwaarden is die gebeurd :?:

Vraag is maar of alle erfgenamen akkoord zullen gaan met een minimale erfenis terwijl er een woning weggeschonken werd ...

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#11 , 08 nov 2021 19:10

De schenking is destijds voor de notaris gebeurd, door beide grootouders. De blote eigendom ging naar mij, de kleindochter, het vruchtgebruik bleef bij de grootouders en bij overlijden van één ervan, naar de langstlevende.
Dan kunnen m i de huidige erfgenamen hierop toch geen aanspraak meer maken, of toch?

Moet ik überhaupt die schenking wel vermelden, gezien al gedaan in 1994?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 08 nov 2021 20:19

"gehuwd onder het 'Stelsel algehele gemeenschap' volgens huwelijkscontract "
Als er een huwelijkscontract is dan moet u via notaris voor akte van erfopvolging. Als dat nog niet gebeurd is.

"de 3 kinderen erven de blote eigendom op de - beperkte - financiële tegoeden"
Zoals Inazuma reeds schreef kan dit een groot probleem vormen voor u.. U hebt als kleinkind een veel te grote schenking gekregen waardoor de drie erfgenamen nu te weinig erven. Aangezien u riskeert een groot deel van de waarde van het huis te moeten vergoeden aan de erfgenamen is de raad van een notaris ten zeerste aan te bevelen.

"Dan kunnen m i de huidige erfgenamen hierop toch geen aanspraak meer maken, of toch?"
Helaas kunnen ze dat zeker, tenzij ze gelijkwaardige schenkingen hebben gekregen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#13 , 09 nov 2021 08:13

“Dan kunnen m i de huidige erfgenamen hierop toch geen aanspraak meer maken, of toch?"
Helaas kunnen ze dat zeker, tenzij ze gelijkwaardige schenkingen hebben gekregen.”

Dat begrijp ik echt niet. Destijds werd de schenking gedaan op advies van de notaris omdat wettelijk gezien ouders hun kinderen niet kunnen onterven. De enige manier, dixit notaris, is dat de ouders of bij leven alles opdoen of wegschenken. En nu verneem ik hier dat die kinderen na 30 jaar alsnog die schenking kunnen aanvechten. Dat lijkt lij toch raar en zou beteken dat een schenking geen enkele juridische waarde heeft.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#14 , 09 nov 2021 08:19

Ter info: dit staat letterlijk in de schenkingsakte:

……die verklaren bij deze schenking onder levenden te doen, bij vooruitmaking, buiten erfdeel en met vrijstelling van erfdeel van inbreng…..

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#15 , 09 nov 2021 08:22

Los van voorgaande problematiek, heeft iemand ook een antwoord op deze vragen?

1) moet ik op de aangifte onder het "actief" ook de tegoeden op de rekeningen van oma vermelden?
2) moet ik onder actief ook het totale bedrag van de uitvaartverzekering vermelden en dan onder het passief de reële kost van de begrafenis? of mag ik onder passief gewoon kiezen voor het forfait?
4) Oma betaalde, bij leven van Opa, altijd de rekeningen van nutsvoorzieningen, verzekeringen ed. mag ik die kosten, na het overlijden van Opa, nog aangeven op het passief ( als ik niet voor het forfait zou kiezen )
5) de 3 kinderen erven de blote eigendom op de - beperkte - financiële tegoeden. Oma wil de erfenisrechten daarop zelf betalen zodat haar kinderen daarmee niet belast worden. Kan/mag dat?
6) Moet Oma nu een rekening openen op naam van haarzelf en de 3 kinderen waarop die tegoeden dus in onverdeeldheid blijven staan tot haar overlijden of is er een manier waarop Oma toch over dat zeer beperkte kapitaal kan/mag beschikken? bv afstandsverklaring van de 3 kinderen/afkoop/.... ter info : de 3 kinderen tekenden wel al.bij de bank voor akkoord van vrijgave tgv oma.
7) volgens de aangifte moet ik een kopie van het huwelijkscontract bijvoegen. Zij heeft dat niet, zit ook niet in MyBox, gezien te "oud". Kan zij dat ergens zelf opvragen of moet dat via de notaris gebeuren ( en dus weer kosten )

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”