schenking aan broer van 15000 euro in testament

Houdini
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schenking aan broer van 15000 euro in testament

#1 , 01 nov 2021 18:54

Sinds kort kan men, na overlijden, in zijn testament een schenking doen aan "een vriend" aan een zeer gunstig tarief.
De erfenisbelasting op de schenking aan "een vrend" bedraagt amper 3% zolang die schenking de 15000 euro niet overschrijdt.
Als ik iets wil nalaten aan mijn broer, bedraagt de erfenislbelasting 25% en vanaf 35000 euro zelfs 30%.
Vraag:
Is het wettelijk om mijn broer "als vriend" aan te duiden in mijn testament en hem een schenking van 15000 euro te doen en kan hij dan genieten van de 3% erfbelasting in plaats van 25% ?
Quid als ik hem 50000 euro wil schenken. Kunnen de eerste 15000 euro "als vriend" geschonken worden?
Algemene opmerking:
Ik vind het eigenlijk wel heel sterk dat je broer minimum 25% erfbelasting moet betalen en een vriend 3% tot 15000 euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 01 nov 2021 19:33

In uw testament moet u enkel vermelden wie de vermindering mag vragen.
Of u dan minder of meer dan 15.000 of exact 15.000 legateert is van geen belang.
De broer zal, als hij dat vraagt, belast worden op de eerste 15.000 aan 3%. Voor zover hij 15.000 krijgt; en voor zover hij de enige is die de vermindering mag vragen.
Het woord vriend moet niet per se gebruikt worden; dat staat niet in de wet. Beter is te verwijzen naar artikel 2.7.5.0.6. VCF.

Opletten met uw woordkeuze: wat men in een testament nalaat is geen schenking maar een legaat. Een schenking doet men als men nog leeft.

Houdini
Topic Starter

#3 , 02 nov 2021 10:30

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”