Huis kopen bij erfenis

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

Huis kopen bij erfenis

#1 , 31 okt 2021 20:20

Mijn grootouders hebben twee dochters. Elke dochter heeft een kind, mijn nicht en ik zelf. 3 jaar geleden is mijn grootvader overleden en hebben mijn grootouders hun testament aangepast zodat hun erfenis (huis) wordt verdeeld onder 4. Bij het overlijden van mijn grootvader was dat huis geschat op 250.000 euro.

Mijn grootmoeder zou heel graag willen dat ik later in dat huis kan wonen. In principe wil dit zeggen dat ik de andere 3 erfgenamen kan uitkopen door 3/4 te betalen. Maar mijn grootmoeder heeft schrik dat ze dit bedrag van 250.000 willen opdrijven waardoor ik niet in de mogelijkheid ben om het huis te kopen.

Zijn er bepaalde constructies mogelijk om ons het huis te "garanderen"?
Of wat als 1 iemand van de andere 3 erfgenamen lastig doet en meer wil dan 250.000 euro, maar de andere niet?

Alvast bedankt voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 01 nov 2021 07:07

Het antwoord hangt er vanaf hoe het testament van uw grootvader was bij overlijden…

Bent u al een deel blote eigenaar van de woning?

Indien uw grootmoeder nog leeft belet haar niets om haar testament nog te wijzigen…

De andere erfgenaam is uw eigen moeder, niets belet haar om de erfenis sprong te maken…

De schatting bij overlijden is echter om de erfbelasting te bepalen… indien uw grootmoeder nu zou overlijden zal de schatting van 250.000 te laag zijn vrees ik.

De andere erfgenamen zijn niet verplicht om deze schatting aan te houden.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2021 07:19

Hoe ik het begrijp, is het niet de bedoeling van de grootmoeder om de andere erfgenamen te benadelen.

Toch is dit eigenlijk wat er zou gebeuren als jullie nu een waarde van de woning hanteren, en deze willen opleggen aan de andere erfgenamen als de waarde op het moment van overlijden van de grootmoeder.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”