Aanvraag testament

Kevin82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aanvraag testament

#1 , 26 okt 2021 22:09

Hallo,
mijn grootvader is begin dit jaar overleden, hij heeft net zoals mijn grootmoeder zaliger, steeds gezegd dat er voor mij zou zijn gezorgd.
Het contact met men vader is niet al te best, deels omdat hij in het buitenland woont en deels omdat hij alcoholieker is...
Nu kan of wil deze hierover niets kwijt..., net zoals over het feit dat de eigendom zeer maar ook zeer snel verkocht was na grootvader zen dood...
Nu heb ik vorige week contact gehad via mail met de notaris van de gemeente waar men grootvader woonde.
Deze was zeer kort en eigenlijk nogal grofweg en stuurde terug dat ik niet rechtstreeks erfgenaam was en dat het ivm de wet op de privacy totaal niet mogelijk was om überhaupt nog maar te weten te kunnen komen of er al dan niet een testament bestaat....
Uitleg was dat ik, als ik ergens recht op had, dit wel via post had vernomen....
Ondanks dat ik klaar en duidelijk repliceerde dat ik wegens verhuis en de coronamaatregels, veel problemen en vooral veel tijd verloren heb ivm mijn domiciliëring, dat ik mss de briefwisseling hierover heb gemist, bleef deze botweg bij dat antwoord.
Nu ben ik dus op dit forum belandt, hopende op een toch iets uitgebreider en mss vriendelijker antwoord te vinden....
Alvast bedankt
Mvg kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 27 okt 2021 05:10

Tja. Eigendom kon pas verkocht worden mits handtekening van de erfgenamen. Hiertoe was een akte van erfopvolging vereist indien er een testament was of een gratis attest van erfopvolging indien er geen testament was. Mocht je erfgenaam geweest zijn dan was je handtekening vereist geweest voor de verkoop …

Daar je er buiten gehouden werd impliceert dat er geen testament in uw voordeel was en alles naar zijn kind(eren) ging. Of naar anderen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2021 10:27

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 27 okt 2021 13:04

" Eigendom kon pas verkocht worden mits handtekening van de erfgenamen. "

Mogelijk dat TS via het testament iets anders heeft gekregen, bv. een som geld.
In dat geval is zijn handtekening niet vereist om het huis te verkopen aangezien hij geen mede-eigenaar van het huis was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kevin82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2021 14:06

Dank u schorpioen....hier kan ik al wel iets mee...hier wordt nu wel bevestigd hoe grof en incompleet de betreffende notaris heeft geantwoord....zou mijn gevoel dat het zaakje niet helemaal volgens de regeltjes van de kunst is verlopen, dan toch gegrond zijn? Ook ivm de zeer snelle verkoop...? Want u antwoord zou in principe evengoed door de betreffende notaris kunnen gegeven zijn?? Raar dat deze dan kiest voor griffel en totaal verkeerde info te geven...

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 27 okt 2021 15:44

Over de houding van de notaris(klerk) spreek ik me niet uit, maar zijn info is mi. wel correct. U bent geen erfgenaam : niet wettelijk, niet via testament. U heeft dus in principe geen zaken met die erfenis en dus moest u niet verwittigd worden.
Ik vind het wel spijtig dat uw grootvader geen regeling getroffen heeft ten uwen gunste. Hij kon gerust ervoor zorgen dat u nu een deel krijgt van wat uw vader ontvangt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2021 16:49

Wees gerust, indien u in een testament had gestaan, dan had de Vlaamse belastingdienst u wel gevraagd waar uw aangifte van nalatenschap bleef.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 27 okt 2021 17:04

Ik wil niet dwars liggen, maar het zou in theorie ook kunnen dat zij wel de goede bedoeling hadden om "voor u te zorgen" , maar dat het testament op het laatste gewijzigd werd, of gewoon nooit tot bij de notaris is gekomen...

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2021 17:44

Ik lees in het eerste bericht dat je de notaris van de woonplaats van je grootvader hebt gecontacteerd.

Weet je of dit ook de notaris is die de nalatenschap afgehandeld heeft?

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#10 , 27 okt 2021 18:12

Je kan altijd een eigen notaris naar keuze raadplegen en vragen dat hij nakijkt of er een testament is. Dan is elke twijfel uitgesloten.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Kevin82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 okt 2021 18:17

@ Thomas a...
neen, ben daar indd niet zeker van, wat niet wegneemt dat ik van een notaris, eender waar bij wijze van spreken, niet zulke botheid verwacht had...
@evi....
Dat is net de vraag die ik de betreffende notaris heb gesteld...met uitdrukkelijke vermelding dat de vraag niet over de eventuele inhoud gaat, maar of er al dan niet een testament zou zijn....

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 okt 2021 13:15

Indien jij geen testamentaire begunstigde noch voorbehouden erfgenaam bent, is het volkomen normaal dat de notaris of zijn vertegenwoordiger jou geen inlichtingen wenst te verschaffen. Ook zij moeten hun deontologie respecteren!

Kevin82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 okt 2021 00:35

Maar dat begint dan toch allemaal wel wat tegenstrijdig te worden...enerzijds deontologie respecteren, anderzijds zou het wel perfect mogelijk zijn...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”