geen erfenis maar wél aangifte?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

Re: geen erfenis maar wél aangifte?

#16 , 20 okt 2021 11:56

Update:
- In het Staatsblad heb ik niets gevonden over de overleden oom.
- Mijn man probeerde te bellen (op een vaste lijn) met één van de broers van de overledene, maar na een lang en verwarrend gesprek ("ik ben de vader van ..., en bent u de broer van ....") zou het een verkeerde verbinding zijn geweest.
- Hij zal nog nog via andere personen proberen.
- We hopen nog een reactie te krijgen op de e-mail met uitleg, die ik stuurde naar Vl. Belastingdienst.
- Van het vredegerecht kreeg ik voorlopig (telefonisch) algemene info over erfenis en bewindvoering.
- Zodra we concretere info hebben, contacteren we het vredegerecht, want voorlopig weten we alleen wat de Vl. Belastingdienst schreef.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 20 okt 2021 12:03

1. Veel moet TS hier niet gaan overwegen aangezien gelet op de situatie van zoon (onder voogdij) eerst en dringend de vrederechter gevat moet worden.

2. Vlabel is niet verplicht de erfgenamen in te lichten dat ze erfgenaam zijn. Hierdoor loopt o zo dikwijls één en ander mis omdat men niet in alle situaties kan weten of men onverwacht erfgenaam is.

3. Men mag er niet van uitgaan dat een notaris uit te lucht komt vallen. Zolang een notaris niet op de hoogte is van het opengevallen van een erfenis én bovendien de opdracht heeft gekregen om die af te wikkelen weet men van niets.

VREDERECHTER: de brief aan de griffie van het vredegerecht bezorgen met vermelding dat de erfgenaam onder voogdij staat; of als u dat niet zelf wil doen alles aan notaris overlaten;

"Zodra we concretere info hebben, contacteren we het vredegerecht, want voorlopig weten we alleen wat de Vl. Belastingdienst schreef."
Die brief is de info!
NIETSDOEN OF AFWACHTEN IS GEEN OPTIE!!!!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#18 , 20 okt 2021 12:17

...
"Zodra we concretere info hebben, contacteren we het vredegerecht, want voorlopig weten we alleen wat de Vl. Belastingdienst schreef."
Die brief is de info!
NIETSDOEN OF AFWACHTEN IS GEEN OPTIE!!!!!!
OK: ik zal daar vanavond werk van maken.
Momenteel is mijn echtgenoot (de bewindvoerder) afwezig en hoewel ikzelf voor onze gezins-administratie zorg, wil ik dit eerst met hem bekijken.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 okt 2021 12:46

In het algemeen:
- verwerpingen komen niet meer in het Staatsblad.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 okt 2021 13:01

Gezien de potentiële erfgenaam een persoon onder bewind is, MOET de aangifte van successie via een notaris te gebeuren. Zoals hoger reeds gesuggereerd kan een notaris die bekend is met de zaak mogelijk meer soelaas bieden. U moet uiteraard de vrederechter vooraf in kennis stellen van de stappen die u zal ondernemen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 20 okt 2021 15:31

In het algemeen:
- verwerpingen komen niet meer in het Staatsblad.
Ah, hebben ze dat ook al afgeschaft ?

Worden verwerpingen nog ergens wél gepubliceerd ?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#22 , 21 okt 2021 21:01

Update:
...
- We hopen nog een reactie te krijgen op de e-mail met uitleg, die ik stuurde naar Vl. Belastingdienst.
...
Vandaag via e-mail een aantal documenten in bijlage ontvangen; waaruit o.a. blijkt dat de totale erfenis minder bedraagt dan 5000 euro.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#23 , 22 okt 2021 12:20

Vandaag via e-mail een aantal documenten in bijlage ontvangen; waaruit o.a. blijkt dat de totale erfenis minder bedraagt dan 5000 euro.
Alles doorgestuurd naar de vrederechter.

Sirkii
Berichten: 5396

#24 , 22 okt 2021 18:09

Als ik je goed begrijp erfde de overleden eerste vrouw van je man van haar kinderloze broer. Doordat zij stierf erft de zoon (die onder bewindvoering staat)

Als andere erven een attest (of akte) van erfopvolging aangevraagd zouden hebben staat idd zijn naam daarop. Aangiftes van successie kan elke erf apart doch om bv bankrekeningen vrij te geven is de handtekening van alle erfgenamen nodig.

Ik vermoed dus dat de anderen verworpen hebben (of dat er geen bankrekening meer was …)

Mij lijkt de enige piste - daar je al met zekerheid weet dat er niet veel is - dat je de vrederechter vraagt om te verwerpen. Een boedelbeschrijving kost je hoedanook het notarishonorarium.

Natuurlijk onder voorbehoud.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#25 , 23 okt 2021 10:19

Als ik je goed begrijp erfde de overleden eerste vrouw van je man van haar kinderloze broer. Doordat zij stierf erft de zoon (die onder bewindvoering staat) ...
Ja, zo is dat. Alleen: zij is al meer dan 30 jaar geleden gestorven (toen de zoon pas 10 jaar was).

De Vlaamse Belastingdienst dreigt nu met een ambtshalve aanslag, vermeerderd met een belastingverhoging wegens laattijdige indiening van de "aangifte van nalatenschap".
Maar feit is: de zoon heeft helemaal geen erfenis ontvangen, noch werd hij op de hoogte gesteld van een mogelijk nog te ontvangen erfenis, noch wist iemand van ons iets over het overlijden (begin 2021) van één van zijn ooms.

-Hoe zou er dan een nalatenschap kunnen aangegeven worden?
-Hoe zou er dan een nalatenschap kunnen verworpen worden?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 23 okt 2021 12:37

Het antwoord is eenvoudig:
als je het niet weet dan kun je noch een aangifte doen noch verwerpen.
Maar Vlabel trekt zich daar niets van aan:
MEN MOET HET MAAR WETEN OFWEL BOETE BETALEN.

Daarom zijn het wrede tollenaars. :evil: :evil: :evil: :evil:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 23 okt 2021 15:06

Vandaag via e-mail een aantal documenten in bijlage ontvangen; waaruit o.a. blijkt dat de totale erfenis minder bedraagt dan 5000 euro.
Weet je of dat voor of nà aftrek van onkosten is ?

Kosten laatste ziekte , begrafenis / crematie, eventuele openstaande huur, water & energie kosten die nog achterna komen, maand pensioen die mogelijk nog terugbetaald moet worden , ...

Je kan zo héél snel aan 5000€ onkosten en méér zitten ... en een verlieslatende nalatenschap.


De goede kant: verwerping van een nalatenschap die minder dan 5000€ bedraagt, gaat zonder ereloon notaris ...

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... en-notaris

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#28 , 24 okt 2021 07:01

Bij mijn weten doet Vlabel geen enkele inspanning voor een nalatenschap waar minder dan 8.000 euro in zit. Dat brengt immers geen cent belasting op. In rechte lijn gaat het om 20.000 euro als er één (klein)kind is, of 12.500 plus (8000 gedeeld door x) als er x kinderen zijn.

Maar zoals Inazuma al vroeg: gaat het om 5.000 euro netto (na aftrek van alle passief) of 5.000 bruto?

En een boete zal men niet krijgen als men binnen de 4 maand een aangifte indient vanaf de datum dat men weet dat men erfgenaam is. Verlengbaar op simpel verzoek.

Ik kan niet wachten tot de dag dat Vlabel me zo een brief zou sturen. Met plezier betaal ik 50% erfbelasting op elke erfenis van een mij onbekende nonkel Willy of tante Jeanne. Hoe rapper hoe liever.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#29 , 24 okt 2021 10:19

Het antwoord is eenvoudig:
als je het niet weet dan kun je noch een aangifte doen noch verwerpen.
...
Dat is wat ik ook al bedacht had.
Ik hoop nu op een snel antwoord van de vrederechter.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#30 , 24 okt 2021 10:35

...
Weet je of dat voor of nà aftrek van onkosten is ? ...
Uit de documenten o.a. van de bank (die Vlabel ons pas toestuurde nadat ik hen de situatie uitgelegd had) blijkt dat de begrafeniskosten afgehouden zijn. Er zou een nettobedrag resten van tussen de 4000 en 5000 euro, waarvan onze (stief)zoon recht zou hebben op een zeer klein gedeelte (wegens heel grote familie).
Dus eigenlijk al deze moeite voor een storm in een glas water. Alle documenten werden intussen door ons doorgestuurd naar de vrederechter.

Maar er blijft nog altijd het feit:
-het overlijden van de oom was reeds 9 maand geleden!
-niemand heeft daar ooit iets over laten weten aan de neef, en dus heeft deze helemaal géén erfenis ontvangen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”