geen erfenis maar wél aangifte?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

geen erfenis maar wél aangifte?

#1 , 19 okt 2021 14:05

Zoon ontving brief van Vlaamse Belastingdienst:
"... Volgens de gegevens waarover de Vlaamse Belastingdienst beschikt, bent u gekend als erfopvolger van ... , overleden op ...
Als erfopvolger bent u gehouden tot het indienen van een aangifte van nalatenschap binnen de wettelijke termijn. Deze termijn verstreek op ... .
De Vlaamse Belastingdienst heeft tot op heden geen aangifte ontvangen.
Ik verzoek u alsnog een aangifte in te dienen. U kan dit doen door het formulier "Aangifte ..." ingevuld en ondertekend terug te sturen.
Op basis van deze aangifte zal de Vl. B.dienst de door u verschuldigde erfbelasting berekenen. Ik wil er u wel op wijzen dat bij deze berekening eveneens een belastingverhoging zal worden aangerekend, gelet op de laattijdige indiening van de aangifte.
Indien u geen aangifte indient, zal de Vl. B.dienst overgaan tot het vestigen van een ambtshalve aanslag op basis van de gegevens waarover zij beschikt. ..."


De situatie is als volgt:
Onze zoon woont in een studio onder “Beschut Wonen”, en het is zijn begeleidster die ons die brief doorgemaild heeft.
Zijn vader die eveneens zijn bewindvoerder is, en ikzelf (stief- en adoptie-moeder) waren tot gisteren niet op de hoogte van het overlijden van deze persoon (oom langs moeders zijde). De moeder van onze zoon overleed toen hij 10 jaar was (zij was de vorige echtgenote van mijn man, en zus van de recent overleden oom).
Zowel wijzelf als onze zoon hebben al sinds meer dan 30 jaar geen contact meer met de ex-schoonfamilie van mijn man.

Bijgevolg was het onmogelijk om een “aangifte van nalatenschap” op te sturen.
Temeer ook doordat onze zoon niet werd gecontacteerd door de familie van zijn moeder in verband met een eventuele erfenis en hij bijgevolg ook nooit iets van de nalatenschap van zijn oom ontvangen heeft.
Intussen heb ik dit via e-mail uitgelegd aan de briefschrijver (belastingdienst).
Hoe kunnen we in deze situatie best handelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 okt 2021 15:40

"Zijn vader die eveneens zijn bewindvoerder is"

Werd er door de tollenaars geen brief verstuurd vooraleer het te laat was?
Laat zijn vader, als bewindvoerder, protesteren in naam van zijn ontvoogde zoon.
Administratieve terreur! Voor dergelijke gang van zaken moet er dringend orde op zaken worden gesteld.

Zijn er nog andere erfgenamen?
Had de overledene geen kinderen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 okt 2021 16:54

Begin alvast op staatsblad.be
Staatsblad
Nieuwe opzoeking

Zoektermen in "woorden van teks"t:
naam vd overledene


Probeer van de ex-schoon-familie te horen te krijgen wat zij gedaan hebben


Naar notaris.
Als uw zoon een nalatenschap moet verwerpen, is dat via notaris.

En normaal ook via Vrederechter gezien de bewindvoering.
Kijk in vonnis wat uw man mag doen als bewindvoerder - maar als bewindvoerder over erfenissen beschikken is daar doorgaans niet bij...
Zowel voor verwerping, als voor aanvaarding (onder voorrecht van boedelbeschrijving) heeft u normaal de "zegen" van de Vrederechter nodig.


Zal waarschijnlijk of verwerping worden, of misschien aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Zorg dat uw man géén daden van aanvaarding stelt
(iets aanvaarden uit de nalatenschap, er bezit van nemen, handelingen stellen in naam vd overledene, ...)

Indien in testament had "een" notaris uw man / stiefzoon moeten verwittigen, dat is dus duidelijk niet gebeurd. Knipperlicht 1 :!:

Gezien VlaBel bij uw (stief)zoon komt aankloppen, hebben de eerdere, directere erfgenamen waarschijnlijk de nalatenschap al verworpen ... Knipperlicht 2 :!:

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 okt 2021 17:00

Volgens mij diende VLA-Bel ook uw man als bewindvoerder aan te schrijven, ipv de persoon onder bewind ...

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 okt 2021 17:37

Volgens mij diende VLA-Bel ook uw man als bewindvoerder aan te schrijven, ipv de persoon onder bewind ...
Dat zal Vlabel worst wezen.
Hun adagio luidt: WYSIWYT (what you see is what you tax).
Mijn ervaring is dat ze op voorhand roepen dat ze gelijk hebben.
Tot hogere machten hen op hun plaats wijzen. Dan voegen ze nog enkele circulaires toe aan hun juridisch waterhoofd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#6 , 19 okt 2021 19:11

...
Werd er door de tollenaars geen brief verstuurd vooraleer het te laat was?
...
Zijn er nog andere erfgenamen?
Had de overledene geen kinderen?
- Noch de vader als bewindvoerder, noch de zoon als "beschermd persoon" kregen hierover eerder al een brief.
Blijkbaar wordt er verondersteld dat iedereen ervan op de hoogte is dat dergelijke aangifte spontaan dient verstuurd te worden binnen een bepaalde tijd.
En in dit geval gaan ze er waarschijnlijk ook van uit dat het vanzelfsprekend is dat onze zoon het zou te weten komen, indien er ergens een oom overleed, waar hij sinds zijn kinderjaren geen contact meer mee had.

- Mijn man herinnert zich nog dat de overleden persoon indertijd ongehuwd en kinderloos was.

- Er zijn zéker nog andere erfgenamen: de moeder van onze zoon had meerdere broers en zussen. Hij zou dus erven in de plaats van zijn overleden moeder (die een zus was van de overleden oom).

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 19 okt 2021 19:32

Licht ook de vrederechter in, hij moet sowieso ingrijpen in het belang van de zoon gelet op de voogdij. Ik vermoed dat hij een notaris zal aanstellen om het zootje uit te pluizen. Vrederechter moet toezien dat uw zoon niet met een deficitaire erfenis wordt opgezadeld.

Als er nog erfgenamen zijn dan vermoed ik dat er helemaal niets te erven valt en dan zal het eindigen als een storm in een glas water.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 okt 2021 19:48

En moeten die andere erfgenamen, die mogelijks al alles verdeeld hebben, dan terug storten? Waarschijnlijk wel.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 okt 2021 19:50

Werd er door de tollenaars geen brief verstuurd vooraleer het te laat was?
Is geen verplichting hé ...
VLA-Bel ziet dat als een optionele "service" .

Je moet in Vlaanderen dus een nalatenschapsaangifte invullen van iemand waarvan je nog niet eens weet dat die dood is :roll:
Wat we zelf doen ...




Indien er al verwerpingen terug te vinden zijn in Staatsblad, staat daar ook de notaris in kwestie bij, en weet Vraagsteller wie ze kan contacteren
(keuze notaris is vrij, maar deze zal de specifieke situatie al kennen)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 okt 2021 19:53

En moeten die andere erfgenamen, die mogelijks al alles verdeeld hebben, dan terug storten? Waarschijnlijk wel.
(stief)zoon van Vraagsteller is zeer waarschijnlijk verre van de eerste erfgenaam in rij
Dan zou er normaal al sneller contact geweest zijn via notaris

Als VlaBel bij een verre erfgenaam terechtkomt in poging nog iets te krijgen, hebben de voorgaanden vrij waarschijnlijk gepast voor de erfenis ...

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#11 , 19 okt 2021 20:03

...
Probeer van de ex-schoon-familie te horen te krijgen wat zij gedaan hebben
...
Hier wens ik niet tussen te komen en laat die mogelijkheid aan mijn man over.
Hij had met deze familie vroeger vrij goede contacten, maar na het overlijden van zijn toenmalige vrouw, is de verstandhouding volledig uit de hand gelopen.

We proberen voorlopig vooral voorzichtig te zijn en eerst zoveel mogelijk info in te winnen.

Een eventuele erfenis moet sowieso via de vrederechter gaan en dit zou alleen te aanvaarden zijn "onder voorrecht van boedelbeschrijving". (Geen idee hoe daar aan te geraken.)
-> Maar wij en onze zoon weten helemaal niets over een erfenis af: alleen de fiscus gaat daar blijkbaar van uit.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 19 okt 2021 20:10

Hij erft door plaatsvervulling omdat zijn moeder, zuster van de overledene, vooroverleden is.

Hij staat dus samen met zijn ooms en tantes langs moederszijde op hetzelfde "niveau". Hij is geen verre erfgenaam.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 19 okt 2021 20:15

"Maar wij en onze zoon weten helemaal niets over een erfenis af: alleen de fiscus gaat daar blijkbaar van uit."

Inderdaad. Vlabel maakt het zich zeer gemakkelijk. Zij verbinden zich er zelfs niet toe om betrokken personen te verwittigen dat hun fiscale guillotine gaat vallen.
Zij wentelen alle verantwoordelijkheid af op de rug van de argeloze burger.
Dat heb ik al zo dikwijls vastgesteld mbt problemen waar men mijn raad voor vraagt. Ik heb dat ook reeds dikwijls aangekaart op dit forum (en zal dat blijven doen).
Ze gedragen zich als middeleeuwse tollenaars en rekenen erop dat de "boetes" niet via gerechtelijke weg worden betwist (omdat de proceskosten meestal te hoog zijn). Alle notarissen weten dat!

Ik raad u aan om zo snel mogelijk de vrederechter te vatten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 20 okt 2021 08:17

We proberen voorlopig vooral voorzichtig te zijn en eerst zoveel mogelijk info in te winnen.
Goede instelling
Een eventuele erfenis moet sowieso via de vrederechter gaan en dit zou alleen te aanvaarden zijn "onder voorrecht van boedelbeschrijving". (Geen idee hoe daar aan te geraken.)
Aanvaarding van een erfenis "onder voorrecht van boedelbeschrijving", gebeurt via notaris.

Gevolg is dat men -buiten de notariskosten- geen "verlieslatende nalatenschap" oftewel schulden gaat erven.
Reden waarom aanvaarding enkel zo kan voor minderjarigen en beschermde personen: zo kunnen ze zich niet in hun financieel ongeluk erven ...

Ga naar de griffie van het Vredegerecht - normaal vd woonplaats van de beschermde persoon.

-> Maar wij en onze zoon weten helemaal niets over een erfenis af: alleen de fiscus gaat daar blijkbaar van uit.
Reken maar dat uw (stief)zoon effectief erfgenaam is.
Anders komt Vlabel niet langs.


Zoals Thomas Morus zegt:
Het is door plaatsvervanging mogelijk inderdaad relatief dichtbij - àls die oom geen kinderen heeft - maar in dat geval had je dan weer kunnen verwachten dat stiefzoon of zijn bewindvoerder al eerder gecontacteerd werd door een notaris als erfgenaam op zelfde niveau als zus/broer vd overleden oom ...

Weet u of die oom kinderen had ?
Want in dat geval wordt uw zoon wél een verre erfgenaam, die enkel erfgenaam wordt als de andere erfgenamen al gepast hebben voor de nalatenschap ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 20 okt 2021 08:30

- Mijn man herinnert zich nog dat de overleden persoon indertijd ongehuwd en kinderloos was.

Maar dat was dus 30 jaar geleden ...


In elk geval rammelt er wat rond deze nalatenschap:
Wees er voorzichtig mee
(de wetgeving rond beschermde personen verplicht u ook dat te doen ...)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”