Aangifte niet uitgevoerd door notaris

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

Aangifte niet uitgevoerd door notaris

#1 , 16 okt 2021 11:35

In februari 2020 is mijn zus overleden. Aangezien ze ongehuwd en kinderloos was, zijn er 2 erfgenamen: ikzelf en mijn vader. Om de administratieve kant te regelen en bij gebrek aan kennis hierover ben ik naar een notaris gegaan, en heb ik hem alle gevraagde gegevens bezorgd. Toen ik in juni bij hem informeerde naar de status, kreeg ik op 15 juni als antwoord per mail dat de aangifte voor 20 juni moet gebeuren, en dat zij dat elektronisch in orde gingen brengen, met als bijlage een ontwerp van de aangifte. Tijdens de 2 daaropvolgende maanden heb ik een 5-tal keer gebeld naar de notaris met de vraag of alles in orde was aangezien ik geen nieuws kreeg, en ik kreeg telkens als antwoord dat alles in orde was, dat hij het dossier mee in de gaten hield, maar dat het normaal is dat dat een tijd duurde.

Eind augustus kreeg ik dan een brief van de Vlaamse Belastingsdienst met de melding dat er geen aangifte gebeurd was, en dat er een boete zal worden aangerekend op de successierechten. Ik contacteerde hierop de notaris telefonisch, die me opnieuw verzekerde dat dat een misverstand was, dat de aangifte tijdig was ingediend, en dat hij de bewijsstukken aan de belastingsdienst zou overmaken. De persoon van de belastingsdienst die ik contacteerde zou me eind september opnieuw contacteren indien er iets niet in orde is.

Begin deze week (12/10) kreeg ik dan telefoon van de Vlaamse belastingsdienst dat er nog steeds geen aangifte was ingediend, en dat ze over zullen gaan tot schatting van de nalatenschap. Toen ik hierover de notaris contacteerde, viel hij uit de lucht, en zei hij dat hij helemaal niet wist dat hij voor ons een aangifte moest doen, maar dat hij ging bekijken hoe dat nog in orde gebracht kon worden. Vervolgens heb ik hem een mail gestuurd met zijn eigen mail waarin hij zei dat hij de elektronische aangifte zou uitvoeren, en met de vraag om dit onmiddellijk op te volgen en zijn aansprakelijkheid hierin op te nemen. Gisteren probeerde ik hem nog telefonisch te bereiken, maar momenteel krijg ik echter geen enkele reactie van zijn kant.

Bij de Vlaamse Belastingsdienst hebben ze beloofd om de schatting nog 2 weken uit te stellen, maar bevestigden ze ook dat de boete sowieso onomkeerbaar is.

Welke stappen kan/moet ik hier verder nemen?

Alvast bedankt!

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 okt 2021 12:15

Waarom steeds maar weer bellen???? In TS het schrijven verleerd. Nu heeft hij geen enkel bewijs om zich tegen die notaris te keren, en hem de betaling van die boete aan te rekenen.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 16 okt 2021 12:40

Bedankt voor je reactie. Zoals ik zei heb ik meerdere mails waarin de notaris wel degelijk zegt dat hij de aangifte in orde brengt/gebracht heeft. Maar wanneer ik zoals deze week geen antwoord krijg op een mail, lijkt het me logisch om hem telefonisch te contacteren?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 okt 2021 13:44

Raar verhaal. Aangifte moest binnen zijn in juni 2020.
Nu in oktober 2021 krijg je telefoon (?) van Vlabel dat de aangifte er nog steeds niet is.
Dat is dus 13 maanden na uiterste datum voor aangifte.....

Hebt u intussen een ereloonnota ontvangen van de notaris voor gedaan werk?
Hebt u de aangifte destijds ondertekend?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 16 okt 2021 16:08

Sorry, 2020 moest 2021 zijn, mijn zus is overleden in februari 2021. Zoals ik zei heeft Vlabel eind augustus laten weten dat er geen aangifte gebeurd was, dus 2 maanden na de uiterste datum. Ik heb hen toen laten weten dat de notaris die aangifte wel had gedaan en de bewijsstukken ging bezorgen. Deze week hebben ze dan laten weten dat er dus niets ontvangen is.

Ereloonnota heb ik nog niet gekregen, nee.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2021 17:54

NB er bestaat geen elektronische (of digitale) aangifte voor de erfbelasting (dit terzijde).

Vraag 1: hoe omvangrijk was de opdracht van de notaris?
Heeft hij/zij ook een attest of akte van erfopvolging voor u gemaakt?
Heeft hij/zij een onroerend goed geschat?
Of moest hij/zij enkel de aangifte van nalatenschap opstellen?

Vraag 2: hebben u en uw vader ooit een aangifte getekend? (U antwoordde niet op die vraag van TM)
Hebben u of uw vader ooit een volmacht aan de notaris gegeven om te tekenen in uw plaats?

Vraag 3: is het een belastbare aangifte? Was er méér dan 8.000,00 euro in haar erfenis?

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 16 okt 2021 18:14

Bedankt voor de reactie!

NB: De letterlijke zin die ik op mail dd 15 juni heb van de notaris is "Als bijlage bezorg ik u het ontwerp van deze aangifte. Deze nalatenschap dient uiterlijk op 20 juni 2021 ingediend te zijn, wij doen hiervoor het nodige via elektronische weg."

Vraag 1: Het gaat om een erfenis met 2 erfgenamen, met onroerend goed 50% van een appartement, en onroerende middelen. De notaris heeft een attest van erfopvolging bezorgd aan de betrokken financiële instellingen. Voor de waarde van het onroerend goed heb ik zelf een geschatte waarde doorgegeven, op basis van gelijkaardige eigendommen die in de buurt te koop stonden (waarvan ik alle gegevens heb bijgehouden).

Vraag 2: Neen, er is ons nooit gevraagd iets te ondertekenen. Ik heb meermaals gevraagd of er van ons nog iets nodig was en of we nog fysiek moesten langskomen, en daar werd steeds negatief op geantwoord.

Vraag 3: Ja, de waarde van de erfenis ligt hoger dan €8.000.

Mvg,

Tom

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 16 okt 2021 18:20

U moet dan toch een rekening van de notaris gekregen hebben mbt het attest van erfopvolging?

Online indienen gaat inderdaad wel. Ik heb er in januari zelf een ingediend.
Maar alle verdere correspondentie na het indienen gebeurt via de post op papier.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 16 okt 2021 18:52

Dat attest werd pas in de loop van augustus aan de bank bezorgd. Tot op heden heb ik geen enkele rekening gekregen. Ik ging er van uit dat die afrekening komt op het ogenblik dat de erfenis volledig afgerond is.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 okt 2021 13:03

Tja, het is dan grondig misgelopen vanaf het moment dat u niets moest tekenen.
Ofwel tekenen de erfgenamen zelf de aangifte, ofwel wordt een kopie van de getekende volmacht toegevoegd aan de aangifte die dan uiteraard getekend is door de notaris. Maar een oorspronkelijke aangifte met erfgenamen die in België wonen wordt uiterst zelden door een notaris(medewerker) getekend; misschien 1 op 1.000.
Wat ook niet klopt is dat ze u een ontwerp hebben bezorgd. Een ontwerp is iets dat niet noodzakelijk af is.

Thomas, je hebt gelijk en ik ook. VLABEL heeft een contactformulier en daar kan je inderdaad een ingevulde en getekende aangifte mee opladen (als het maar een PDF is). Maar de aangifte zelf heb je dan eerst in Word ingevuld (en omgezet in PDF) of afgedrukt, met de pen ingevuld en ingescand als PDF.
Dat zou ik niet "online aangeven" noemen. Tax-on-Web, dat is iets anders: daar vul je echt de rubrieken/vakjes in; je kan tussentijds opslaan; digitaal ondertekenen; alle vorige "jaargangen" raadplegen; de verwerkingsstand volgen; enz. En bij het invullen krijg je pop-ups met tips en waarschuwingen. En op het einde kan je laten controleren en voorberekenen.
Geef toe, daarmee vergeleken is hetgeen bij VLABEL bestaat maar een heel eenvoudige toepassing. Je krijgt enkel een ontvangstbevestiging.

Ik zou het aanslagbiljet afwachten. Bezwaar indienen tegen de belastingverhoging
(niet omdat je dat kan winnen; je moet immers aantonen dat je alles hebt gedaan wat mogelijk was om de aangifte in te dienen (en zonder handtekening gaat dat toch niet; dat zegt u zelf ook; VLABEL zal zeggen dat u enkele weken na de indieningstermijn eens had kunnen bellen of mailen en dat een notaris niet optreedt als een openbaar ambtenaar bij het adviseren over een aangifte van nalatenschap) maar om te vermijden dat de notaris zou inroepen dat u uw bezwaarmogelijkheid niet uitgeoefend heeft);
bij afwijzing (hoogstwaarschijnlijk) de notaris vragen of hij/zij de belastingverhoging op zich kan nemen.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 17 okt 2021 20:27

Bedankt voor de raad.

Het kan zijn dat ik niet alles heb gedaan dat ik moest doen, maar zoals de meeste mensen ben ik ook geen expert in erfenissen, en is dat niet iets dat ik elk jaar doe. Wanneer ik dus na het overlijden naar een notaris ga en hem vraag om al het nodige te doen voor de nalatenschap, en hij me een lijst geeft van zaken die ik hem moet bezorgen om de aangifte te kunnen indienen, wat ik dan ook gedaan heb, dan vertrouw ik erop dat een notaris iemand is die dan al het nodige doet.
Wanneer ik hem voor en na afloop van de indieningstermijn dan meermaals contacteer om te vragen of hij alles tijdig in orde heeft gebracht, en hij me telkens antwoord dat dat alles in orde is, dan verwacht ik opnieuw niet dat een notaris iemand is die daarover liegt...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 okt 2021 08:44


Wanneer ik hem voor en na afloop van de indieningstermijn dan meermaals contacteer om te vragen of hij alles tijdig in orde heeft gebracht, en hij me telkens antwoord dat dat alles in orde is, dan verwacht ik opnieuw niet dat een notaris iemand is die daarover liegt...
Maat je deed dat enkel telefonisch. Hoe ga je dat bewijzen? Wat ga je doen als notaris zegt dat je dat nooit hebt gedaan? Hoe kan je hem dan vervolgen voor een schadevergoeding, of simpelweg het betalen van de boete aan de fiscus? .

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 18 okt 2021 11:24

Ik denk dat ik ondertussen toch meermaals heb aangegeven dat ik meerdere mails heb waarin hij zegt dat hij het in orde brengt, me naar de nodige gegevens vraagt, mijn mails waarin ik hem alles doorstuur en informeer naar de status,...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”