Uitvoerloon notaris

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

Uitvoerloon notaris

#1 , 02 okt 2021 14:36

Notarissen vragen telkenmale een uitvoerloon wanneer zij het nodige hebben gedaan voor de registratie van een testament of gifte tussen echtgenoten.

Zelfs als ze het attest van erfopvolging niet hebben opgesteld of de aangifte nalatenschap hebben opgemaakt, vragen ze dit loon.

In mijn ogen hebben ze dan toch geen "uitvoering" gedaan?

Kan iemand mij het wetsartikel bezorgen waarin staat aangegeven dat de notaris dit loon mag vragen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 okt 2021 16:38

Mijn beide ouders hadden een testament. Ik heb nooit iets betaald voor "uitvoering".
Ik heb wel telkens, schriftelijk, duidelijk te kennen gegeven dat er enkel en alleen een attest (geen akte!) van erfopvolging opgesteld diende te worden en verder niets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2021 14:36

Het is mij niet duidelijk wat u juist bedoelt, sorry... U schrijft 'telkenmale'.;
Als een notaris een testament opmaakt of een gift tussen echtgenoten, dan moet hij hiervoor betaald worden, en telkens als hij gevraagd wordt hieraan 'aanpassingen' te doen of te hernieuwen... Die akten moeten ze laten registreren en voor dat werk moeten zij ook betaald worden.
Dan springt u op een attest van erfopvolging en aangifte van nalatenschap. Ik veronderstel dan dat de persoon, waarvoor een testament werd opgemaakt met behulp van de notaris, nu overleden is? En dat de notaris, die het testament heeft opgemaakt, niet het attest van erfopvolging, noch de aangifte van de nalatenschap heeft opgemaakt, maar toch 'een uitvoeringshonorarium' vraagt? Indien ik dit juist begrijp, dan gebeurt dit maar eenmalig per overleden persoon, en niet 'telkenmale'... Dus ik betwijfel of ik uw vraag juist begrijp/situeer..

Maar het is wel zo dat, indien het testament afwijkt van de 'reguliere' wettelijke erfopvolging/verdeling, wat normaal gezien het geval is gezien er een testament werd opgemaakt, dan heeft de notaris, die het testament heeft opgesteld (en zonder dat hij er verder ooit nog iets mee heeft te maken gehad) recht op een uitvoeringshonorarium op het gedeelte dat afwijkt van de 'reguliere wettelijke' verdeling.
Bijvoorbeeld: 2 kinderen: erven bij overlijden van een ouder normaal gezien (dus zonder dat een testament een andere verdeling bepaalt) ieder de helft. Indien de ouder echter een testament maakte waarin kind A bijvoorbeeld slechts zijn reservatair erfdeel krijgt toebedeeld en het andere, kind B, het grootst beschikbare deel, dan mag de notaris op het deel dat kind B méér krijgt dan de helft, een uitvoeringshonorarium aanrekenen. Misschien is het dit 'uitvoeringshonorarium' dat u bedoelt?

Reclame

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

#4 , 08 okt 2021 16:18

Dit is het idd. het uitvoeringshonorarium dat ik bedoel. De notarissen hebben dus recht op een loon hoewel ze niets uitvoeren? Op basis van welke wet zijn ze gerechtigd om dit te vragen?

Philippe68
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2021 18:16

Inderdaad, louter door het feit dat ze een testament hebben neergelegd/geregistreerd of dat ze een testament hebben opgesteld hebben ze recht op een uitvoeringshonorarium, en dit op grond van de wet 'Tarief honoraria der notarissen, wet van 16 december 1950, BS 25 december 1950, afd 2: tarief, art 17 ten 76, 77, 78 ste

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”