erfrecht

oneones
Topic Starter
Berichten: 23

erfrecht

#1 , 30 sep 2021 13:27

Wie weet raad ?
Een zus woont in het ouderlijke huis. Zij is alleenstaande zonder kinderen.
Er zijn meerdere broers en zussen.
Ikzelf en zij gaan 50% ontvangen van het huis.
Ik wens mijn deel aan haar te laten, maar wil voorkomen dat mijn deel dan onder alle andere zussen en broers verdeeld wordt.
A: Eerste vraag : Kan ik aan mijn erfdeel verzaken en enkel dié zus als begunstige aanduiden.
Daarnaast wenst ze dit huis te kopen maar heeft niet genoeg geld ter beschikking. Ik wens haar hierbij te helpen.
B: 2de vraag : als ik dit huis samen met haar koop en ik overlijd eerst dan wil ik niet dat mijn deel nog es wordt verdeeld aan andere zussen en broers, want als mijn zus wil blijven wonen moet ze opnieuw betalen aan hen aangaande mijn erfdeel.
Daarom zou ik haar het geld willen schenken zodat het huis meteen van haar is.
Hoeveel zou dit kosten off ga ik best nog anders te werk ?
C: 3de vraag : Indien zij als eerste overlijdt, bestaat er dan maar 1 mogelijkheid om iets te recupereren van mijn verzaakte erfdeel en geschonken geld, nl. dat zij laat schrijven dat als ze overlijdt er 50% voor mij is ? Of bestaan er nog andere mogelijkheden ?
D : 4de vraag : zijn er websites die hier meer duidelijkheid in geven ?
Wie weet raad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 sep 2021 14:31

A. U moet eerst uw erfdeel aanvaarden en daarna doorschenken aan uw zus.
B. en C. Jullie zullen ieder een testament moeten opstellen. Ofwel samen de woning kopen met een beding van aanwas (tontine).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2021 19:11

Ik begrijp er weinig van.
Is er al iemand dood?
Eerst wordt dat huis vererfd? En dan verkocht?
Heeft u afstammelingen?
Aan wie wil u dan wel dat uw (gewezen) deel van het huis toekomt als dat niet naar uw andere broers en zusters mag gaan? (ik ben maar aan het vissen voor een restschenking of een restlegaat).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”