Schenking appartement

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schenking appartement

#1 , 27 sep 2021 21:53

Mijn nonkel staat op het punt om mij zijn appartement te schenken omdat hij zelf geen kinderen heeft.
Ik zal dus schenkingskosten moeten betalen.
Ikzelf ben getrouwd met huwelijkscontract en samen hebben we 1 zoon.
Stel dat ik sterf dan neemt mijn zoon de rol van naakte eigendom van mij over omdat hij de volgende erfgenaam in rij is. Maar nu is mijn vraag wat gebeurt er dan met mijn man ? Kan hij verder genieten van het vruchtgebruik als mijn nonkel overlijdt?

Mvg
Sofie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 sep 2021 22:01

Aangezien het een schenking betreft is er geen enkel verband met het overlijden van de schenker.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sofie1974
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2021 12:51

Thomas

Ik heb mijn vraag mss niet duidelijk gesteld.

Mijn nonkel schenkt me zijn appartement
Als ik voor hem kom te sterven, neemt mijn zoon de rol van naakte eigenaar over en mijn nonkel blijft nog altijd vruchtgebruiker.
Mijn vraag is wanneer mijn nonkel nadien overlijdt, kan mijn echtgenoot dan verder genieten van het vruchtgebruik zolang hij nog leeft of wordt mijn zoon dan volledige eigenaar ?

Mvg
Sofie

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 sep 2021 13:31

Vruchtgebruik gaat naar uw man.
Eerst na zijn overlijden wordt uw zoon volle eigenaar.
Indien het op ogenblik van uw overlijden niet de gezinswoning is kan uw zoon wel afkoop vruchtgebruik vragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2021 23:30

Uit uw tekst moeten we afleiden dat nonkel zich het levenslang vruchtgebruik voorbehoudt.

(NB de schenking kan ook zo geregeld worden dat nonkel de schenkingsrechten betaalt)

Het is niet duidelijk waarom u zegt dat u getrouwd bent met een huwelijkscontract. Want u zegt A, maar geen B. Welk huwelijksstelsel heeft u?

Als u overlijdt voor uw nonkel, zit er in uw erfenis de blote eigendom van het appartement.. Normaal gezien als een eigen goed. Dan hangt alles af van uw huwelijkscontract en van uw eventueel testament.

Wellicht zal uw man een eventueel vruchtgebruik erven; dat wil zeggen dat hij de volgende vruchtgebruiker wordt als nadien nonkel sterft. Uw zoon werd de blote eigenaar. Als uw nonkel dan de volgende is die naar de eeuwige jachtvelden verhuist, wordt dat eventueel vruchtgebruik "wakker" en wordt uw man de echte vruchtgebruiker. Uiteindelijk zal uw zoon volle eigenaar worden als uw man overlijdt.
Maar het kan ook dat uw man eerder overlijdt dan uw nonkel. Dan krijgt hij nooit dat vruchtgebruik en wordt uw zoon volle eigenaar als nonkel sterft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”