Niet akoord bij verkoop grond nalatenschap

raptor27
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet akoord bij verkoop grond nalatenschap

#1 , 23 sep 2021 22:23

Hallo Allen,

Het spijt mij als ik het bericht hier verkeert geplaatst heb of dat er iets gelijkaardigs bestond maar ik zit met een vraag waar ik niet echt een antwoord op heb en het zou echt super zijn moest iemand hier een antwoord/suggestie/tips geven.

Dus mijn oma en opa hebben een groot stuk landbouw grond dat naast een grote transport firma ligt en grenst aan een woonwijk, het is letterlijk aan het eind van de straat en is tussen de 200-300m op 20m groot. Nu 5 jaar geleden stierf mijn oma en zouden ze het stuk grond willen verkopen aan 1€/m² dus aan een totaal prijs van 8000€ en dat zou dus verdeeld worden tussen mijn opa die de helft krijgt en de rest tussen mijn mama, haar zuster en broer.

In de tussentijd deed mijn mama als enigste haar huiswerk en kwam er achter dat de grond binnen enkele jaren KMO of bouwgrond wordt dus zij heeft haar handtekening op tijd niet gezet en tot zolang het landbouw grond bleef zou ze dit doen. Dit heeft daarna voor de vrederechter geweest en uiteindelijk kreeg mijn mama gelijk.

Nu mijn mama is 5jaar geleden ook overleden. dus haar erfrecht komt nu naar mij en mijn andere 2 zussen en broer toe.

Nu vandaag kreeg ik laat ons zeggen een heftig telefoon gesprek met de zus van mijn mama om kort samengevat om ons doen dwingen tekenen of ze zou naar de vrederechter gaan.

Mijn vraag is nu, als ze dit doet, wat zijn mijn opties ? We hebben die mensen in het verleden met handen en voeten uitgelegd dat het in hun voordeel is dat ze beter wachten tot het perceel effectief KMO grond wordt zodat wij allemaal uiteindelijk een betere prijs zullen krijgen maar blijkbaar willen ze het nog steeds zo snel mogelijk koste wat kost verkopen aan 1€/m² aan iemand die 100km ver woont die daar graag hoppe wilt op verbouwen. Ik heb hun zelfs voorgesteld dat ik de grond zou kopen aan 3/m² maar nee, geen gezag. Ik heb geen idee waarom ze een hoger bod afstaan. Ik zou blij zijn moest ik het dubbele kunnen krijgen en niet omgekeerd.

Dus weet er iemand hier raad mee? En uiteindelijk weer, we willen hier niet de boeman zijn, we willen gewoon de juiste prijs krijgen.

Al vast dank voor het lezen.

Met vriendelijke groet,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 23 sep 2021 22:49

Beste

De Vrederechter kan hoogstens bemiddelen maar kan jullie niet verplichten. Anderzijds kan je del andere familieleden niet eeuwig in onverdeeldheid dwingen. Als jullie zo overtuigd zijn van de meerwaarde waarom kopen jullie hen niet uit? De investering is blijkbaar beperkt…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2021 07:15

Beste

De Vrederechter kan hoogstens bemiddelen maar kan jullie niet verplichten. Anderzijds kan je del andere familieleden niet eeuwig in onverdeeldheid dwingen. Als jullie zo overtuigd zijn van de meerwaarde waarom kopen jullie hen niet uit? De investering is blijkbaar beperkt…
Blijkbaar is dat al voorgesteld en afgewezen. In dat geval zijn ze ofwel niet erg slim, ofwel net wel sluw.

Zelfs als de gedwongen onverdeeldheid moet stoppen, wil dit niet zeggen verkopen aan de prijs en de koper die de zus wil. Bij een openbare verkoop kan je ofwel kopen aan de prijs die je het zelf waard vindt. ofwel meer krijgen van een andere koper en er dan ook van profiteren.

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 24 sep 2021 08:05

Ik denk dat hier het kostenplaatje van een openbare verkoop over het hoofd wordt gezien. Een grondstuk van 8000€ gedwongen openbaar verkopen lijkt mij op het zachtst gezegd niet erg verstandig. Als die zus enig gezond verstand voor ogen had zou die idd dat stuk direct binnen de familie verkopen lijkt mij zo.

raptor27
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2021 19:19

Ok Thx iedereen voor de snelle antwoorden! Ik weet toch al iets meer.
volgende week gaat mijn pa bij de notaris omdat hij zich met het dossier bezighoud.
Als uiteindelijk blijkt dat alles toch landbouw blijft ga ik er niet moeilijk over doen maar ik heb de zaterdag eens op Geopunt gekeken en daar zag ik dat de grond voor 80% paars gekleurd is. Het is daarom dat wij nu bij de notaris gaan om meer info.

Groet

papske
Berichten: 58

#6 , 27 sep 2021 17:00

1€ is belachelijk weinig, zelfs voor landbouwgrond. Waarom willen ze aan jullie niet verkopen voor het driedubbele ? Lijkt me ergens een heel rare houding. Als de grond verkocht wordt, eis dan dat het hoogste bod, van wie het ook komt, moet aanvaard worden, dat is jullie recht tenslotte. Jullie hebben het recht die grond zelf te kopen als je het grootste bod doet, de beste investering deze tijd is grond, en al zeker als het grenst aan een woongebied en industrie. Je mama was een verstandige vrouw. Je kunt hen inderdaad niet dwingen om in onverdeeldheid te blijven, maar je hebt wel het recht deze zelf te kopen, of willen ze die zelf kopen via een stroman ? Ik kan niets anders bedenken waarom ze anders geen hogere prijs willen aanvaarden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 sep 2021 18:22

Of de hoppe-boer is een stroman voor de andere kant vd familie ... die nadien veel duurder verder verkopen eens het KMO zone wordt

1€ is absurd:

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... in-de-lift

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”