extra (tegenstrijdige?) testamentaire beschikking

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

extra testamentaire beschikking

#1 , 17 sep 2021 13:34

Mijn vriendin had oorspronkelijk een testament waarin kinderen en kleinkinderen elk 25% erfden. Onder druk van de jongste dochter werd het aangepast naar 50% voor elke dochter.

Die jongste dochter heeft de moeder nu onder chantage een bijlage aan het testament laten maken (en registreren bij de notaris) waarin de jongste dochter alle beschikbare middelen erft. Is dit niet tegenstrijdig met het eerder gemaakt testament en tegelijk zonder waarde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 sep 2021 14:05

Dat kan niet en elke notaris zal dat bevestigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2021 15:37

klopt, waarvoor dank, het helpt me erg vooruit.

het bericht stond niet in de juiste groep en daarom werd het verplaatst. ik had ook graag meerdere meningen;

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2021 16:00

Beste Thomas Morus, kan u mij ook zeggen waarom? Waarvoor dank.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 sep 2021 16:38

Onder druk van de jongste dochter werd het aangepast naar 50% voor elke dochter.
Testament -aantoonbaar- opgesteld onder druk, dwang, chantage, ... is nietig
Men moet dat vrij doen, en notaris (indien daar opgesteld) dient daar over te waken
Die jongste dochter heeft de moeder nu onder chantage
Zie boven ...

een bijlage aan het testament laten maken (en registreren bij de notaris) waarin de jongste dochter alle beschikbare middelen erft.
Dat is strijdig met de wetgeving

Moeder kan slechts over helft van haar nalatenschap beschikken
Andere helft gaat naar de kinderen (reservataire erfgenamen) - gesteld dat zij enige erfgenamen zijn

Als dochters de enige erfgenamen zijn, geeft dat 75% voor éne en 25% voor andere dochter

Is dit niet tegenstrijdig met het eerder gemaakt testament en tegelijk zonder waarde?
Nieuw testamen heft eerder testament op


Wat let moeder om zelf naar notaris te gaan, en bestaande testamenten te laten schrappen :?:

Of te vervangen door één waar inhalige dochter net het wettelijk minst mogelijke erft :?:
Verrassing als moeder komt te gaan ...

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2021 17:44

Beste Imazuma,

Ik begrijp het niet helemaal. Sowieso zou de erfenis 50/50 verdeeld worden onder de dochters bij afwezigheid van een tetament.
Chantage is sowieso niet te bewijzen.
Als ik u goed begrijp werd de jongere dochtere door het 2de testament volledig onterfd wat wettelijk natuurlijk niet toegestaan is.
Met dank voor uw antwoord.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2021 20:24

Dit is een zootje.

Zonder de tekst van de verschillende testamenten kan er niets over gezegd worden.

In het algemeen: er is geen enkele beperking om een testament te maken waarbij één van de erfgenamen met een voorbehouden erfdeel (een kind in dit geval) volledig wordt onterfd. Wie zegt er immers dat dat kind nog zal leven als de testament-maker sterft? (of anders geformuleerd: op het moment dat ik een testament schrijf, ken ik mijn reservataire erfgenamen. Maar niemand zegt dat ze er nog zullen zijn als ik sterf.)
Als het kind nog leeft, moet het de inkorting vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”