Deel erfenis weigeren

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

Deel erfenis weigeren

#1 , 17 sep 2021 13:57

Hallo

Momenteel zit ik verwikkeld in een zeer moeilijke onderhandeling met de weduwe van mijn vader betreffende de vereffening/verdeling. We zijn nu eindelijk op het punt dat alles verkocht is en alleen nog alle gelden moeten verdeeld worden. Ook al kwam nagenoeg alles uit het eigen vermogen van mijn vader, toch is die onderhandeling al een ramp op zich. De tegenpartij telkens met een voorstel om dat vervolgens weer in te trekken.

Nu is er echter nog een onaangename verrassing gekomen. Er is een rekening die nog niet in de verdeling is opgenomen. Maar deze staat op naam van mijn vader en één van zijn vorige echtgenotes (dus niet zijn weduwe).

Zoals ik het nu begrijp zijn er nu 3 personen die daarvoor tot een verdeling moeten komen? Daar heb ik dus echt geen zin in. Is er een mogelijkheid om afstand te doen van mijn deel in die rekening? Zonder afstand te doen van de hele erfenis?

Het maakt me niet uit dat ik dan geld verlies. Maar dit hele traject is al zo'n hel geweest dat ik er niet opnieuw aan wil beginnen met nog een extra partij voor een deel ervan.

Mijn vader had er helaas een handje van aan om het stereotype "golddigger" te kiezen. Uiteraard telkens ook weer bemoeilijkt door hun nationaliteit. Ik heb gewoon de energie niet om daar weer aan te beginnen.

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou gewoon de strijd met de weduwe willen verder zetten met de gegevens die we nu hebben. En dan afstand doen van de rekening die op naam van mijn vader en één van z'n exen staat. Ja, ik verlies dan geld maar het idee dat die twee 'liefhebbende echtgenotes' het onder elkaar moeten uitvechten maakt dat ruimschoots goed.

Maar kan dit?

Je zou kunnen zeggen "verwerp de hele boel" maar die termijn is voorbij denk ik? En eerlijk gezegd ben ik ook te koppig om nu nog op te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 sep 2021 14:03

Een erfenis verwerpen is alles of niets Een deel verwerpen gaat niet.
De EX moet haar deel van de openstaande rekening betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 17 sep 2021 14:06

Oh er zijn geen schulden hoor. Ik wou er gewoon vanaf.

Benieuwd hoe dit nu weer gaat lopen. Want nu zal die rekening bij in de verdeling moeten neem ik aan? En dan moet ook de ex nog gecontacteerd worden?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 sep 2021 14:17

Ja zo zal dat zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#5 , 17 sep 2021 14:34

Nog waarschijnlijker: die rekening wordt van de overblijvende erfenis afgetrokken, waarna het aan de erfgenamen is om hun deel terug te vorderen van de ex. Ik denk niet dat de notaris zich daarmee gaat bezighouden. Als die rekening op twee namen staat, is allicht elk van hen hoofdelijk aansprakelijk.

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 17 sep 2021 15:12

De rekening staat dus op naam van mijn (overleden) vader en de ex. Maar zijn laatste huwelijk (dus met z'n weduwe) was zonder huwelijkscontract. Dus denk ik dat deze "gevonden" rekening bij in de verdeling moet en dus alle zever van voor af aan begint. Maar dan met 3 partijen ipv 2 voor bepaalde zaken waarvan ook nog 2 met buitenlandse nationaliteit. :shock:

Gelukkig is het weekend want nu kan ik een glas gebruiken!

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2021 20:13

Rekening = een bankrekening voor de een
Rekening = een factuur voor de ander...

iota
Berichten: 830

#8 , 17 sep 2021 20:55

:) ik had idd (wss verkeerdelijk) begrepen dat het om een factuur ging die nog was opgedoken.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 sep 2021 21:41

Als het een bankrekening is dan valt die slechts gedeeltelijk in de nalatenschap.
Dit komt veel voor.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 sep 2021 10:13

Tot 10 (?) jaar geleden was het iets simpeler: men kon geen echtscheiding krijgen zolang het gemeenschappelijk vermogen niet verdeeld was ("vereffend en verdeeld"). Maar dat werd als een belemmering aanzien...
Het gevolg is dat men nu te maken kan hebben met een overleden persoon, wiens nalatenschap verdeeld moet worden tussen (bijvoorbeeld) echtgenoot en kinderen, terwijl "de gemeenschap" uit een vorig huwelijk nog bestaat. In het besproken geval is het "in plus" (een bankrekening) maar het kan evengoed gaan om schulden.
Wie in zo een situatie belandt zal vloeken op de genoemde wetswijziging.

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 18 sep 2021 17:17

Oh help. Het wordt er niet beter op. Ik neem aan dat als de bankrekening gedeeltelijk in de vereffening wordt opgenomen ik niet kan zeggen dat ik dat deel volledig aan de lustige weduwe laat? En dat zij het dan verder moet regelen met de mysterieus verdwenen ex? Het zou waarschijnlijk te mooi zijn als dat in de huidige vereffening zou kunnen opgenomen worden. Niet dat we daar al tot een akkoord gekomen zijn.

mbbs1024
Berichten: 474

#12 , 18 sep 2021 19:55

Waarom moet daar eigenlijk over onderhandeld worden, ligt de verdeling van een erfenis niet wettelijk vast (tenzij er een testament is) ?
Is dat niet de taak van een notaris, om daarover te adviseren, en als een van de partijen zich niet aan de wettelijke verdeling wil houden, is het richting rechtbank om dat af te dwingen veronderstel ik ?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 18 sep 2021 20:01

Ik begrijp de heisa ook niet.
Ik heb ook rekeningen die op mijn naam en die van derden staan in het kader van verhuurprojecten.. Als ik het loodje leg dan valt enkel mijn aandeel daarin in mijn nalatenschap.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 18 sep 2021 21:24

Het probleem.zit hem eigenlijk in de onwil van de andere partijen. Ik weet dat iedereen zichzelf liefst van z'n beste kant laat zien maar met de weduwe liggen we al bijna 2 jaar in ruzie over de verdeling.

Nu komt deze bankrekening er nog bij. In het verleden heeft de ex op elke mogelijke manier geprobeerd geld van ons los te krijgen (tot opduiken aan de school van ons kind toe).

En op de koop toe kennen de twee dames elkaar omdat ze gelijktijdig iets met mijn vader hadden en dus kat en hond zijn.

Ik heb er gewoon genoeg van. Ik wou destijds zelfs de erfenis weigeren maar uiteindelijk moest ik wel Handelen omdat de lustige weduwe met de Noorderzon vertrokken was. Covid bemoeilijkte toen alles en de schuldeisers wisten mij te vinden. Zij zat veilig in het buitenland.

Maar momenteel ben ik gewoon moe gestreden. Ik wil er gewoon niet nog iemand met dollartekens in haar ogen in betrekken.

Anderzijds wil ik nu niet meer opgeven. Ik (en mijn gezin) hebben zoveel stress gehad. Zoveel miserie over ons heen gehad dat ik het de weduwe ook niet meer gun om alles te krijgen.

Zijn ex is hetzelfde verhaal. Ik dacht eindelijk van haar af te zijn maar nu moeten we haar dus weer contacteren.

Ik weet dat onze notaris dit wel zal opvolgen maar het is het zoveelste obstakel in een lang, uitputtend proces. Ik wil dit hoofdstuk gewoon afsluiten. En eindelijk normaal rouwen.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 sep 2021 12:24

@Thomas

Dat zijn wellicht rekeningen in onverdeeldheid. Uw aandeel daarin zal al vaststaan. En anders mag men aannemen dat elke deelgenoot er een gelijk deel in heeft.
Met een rekening die in een gemeenschappelijk vermogen zit is het wat moeilijker (een gemeenschap is geen onverdeeldheid). Je kan niet één rekening uit de gemeenschap halen en zeggen: standaard verdelen we in helften dus is de helft van de nu overleden ex-echtgenoot. Je moet de volledige gemeenschap vereffenen en verdelen. Dat kan op alles uitdraaien gaande van 0 tot 100%.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”