Afkopen via vruchtgebruik

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

Afkopen via vruchtgebruik

#1 , 14 sep 2021 18:16

Hallo

Reeds verscheidene maanden zit ik in conflict met mijn (Stief)moeder over de verdeling van de erfenis na overlijden van mijn vader. Ik ben reeds met een aantal voorstellen van haar (notaris) akkoord gegaan. Maar wanneer het dan op het handtekenen aankomt gaat ze niet langer akkoord.

Nu kreeg ik van haar notaris, het vreemde bericht dat er een fout gemaakt is bij de eerdere berekeningen. De afkoop van het vruchtgebruik had immers adhv de fiscale tabel moeten gebeurd zijn. Of zo beweerd haar notaris toch.

Dat lijkt me toch wel heel vreemd. Volgens mij zijn nog maar recent de nieuwe tabellen voor de afkoop van het vruchtgebruik gepubliceerd in het staatsblad.

Ik ben eigenlijk helemaal niet van plan om met dit voorstel akkoord te gaan. En ik vermoed dan ook dat mijn Stiefmoeder en ik elkaar in de rechtbank gaan ontmoeten. Op zich geen probleem. Door omstandigheden moet ik me niet echt druk maken over rechtshulp en mijn financiële situatie is stabiel.

Maar nu ben ik toch benieuwd naar jullie mening: waar zou een rechter zijn berekening op baseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 sep 2021 19:32

De fiscale tabel dient voor de berekening van de successierechten, niet voor de verdeling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

iota
Berichten: 830

#3 , 14 sep 2021 19:50

In geval van betwisting, is de rechter verplicht de door de minister van Justitie vastgelegde omzettingstabellen te hanteren.
bron:https://legalnews.be/burgerlijk-recht/p ... herpa-law/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”