vader overleden

mario1965
Topic Starter

vader overleden

#1 , 11 feb 2009 12:46

mijn vader is overleden in 2006.nu 2 jaar later is mijn moeder ook overleden.en nu hebben wij het testament ontvangen van moeder.het blijkt dat ze het testament heeft laten opstellen 3 dagen voor de dood van vader en dat de notaris daarvoor speciaal naar de palliatieve is gekomen.we zijn met 4 kinderen thuis en er was maar 1 kind bij aanwezig.en rarara ze heeft alles aan die zoon gegeven wat de wet haar
toelaat te geven in zijn voordeel.nu hebben wij(de andere en ik)te horen gekregen dat dat nie zomaar kan.we vinden het ook raar dat de notaris daarvoor naar de palliatieve is gekomen naar het ziekbed van vader.hij was ernstig ziek en nam naar alle waarschijnlijkheid morfine en andere medicatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 feb 2009 16:08

Mario,
u vertelt er niet bij wat in het testament van uw vader stond of hoe zijn nalatenschap is verdeeld.
Maar wat uw moeder op papier gezet heeft is , spijtig voor U , wettig en correct mogelijk. Wat vraagt de wet? U bent met 4 kinderen , dan moet 3/4 van haar nalatenschap gelijk verdeeld worden tussen die 4 kinderen. Het resterende 1/4 deel is vrij beschikbaar en dat kan zij toekennen aan wie zij wil : een vreemde , een kleinkind of , zoals zij heeft gedaan , aan één bepaald kind. Deze bekomt dan 7/16 , de andere drie elk 3/16 van de erfenis van moeder. Indien U niet kan bewijzen dat uw moeder op dat moment ' niet gezond van geest' was , kan U er niets tegen doen.
Ik durf wel veronderstellen dat ieder kind ook van vader geërfd heeft , waarschijnlijk in blote eigendom die nu volle eigendom wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mario1965
Topic Starter

#3 , 11 feb 2009 17:36

we hebben geen testament van de vader ontvangen en er is toen ook niets verdeeld geweest.alleen na de dood van mijn vader is mijn ene broer met de nieuwe auto weggelopen.hij is er gewoon mee beginnen rijden(wat niet moeilijk was want hij woonde nog thuis).we zijn ook niet geweest naar de notaris aangezien we daar geen uitnodiging voor ontvangen hebben.alleen mijn moeder en die ene broer waren daar.

Reclame

wanton

#4 , 11 feb 2009 20:28

Beste ,
U zegt dat U bij het overlijden van vader nergens bij betrokken bent geweest. Wat is er met zijn nalatenschap gebeurd? Dit doet vermoeden dat er die dag in het hospitaal door de notaris een wijziging huwelijkscontract is opgemaakt ' langst leeft , al heeft ' waarbij uw moeder de enige erfgenaam werd van uw vader.
Is dit niet het geval staat vb. de helft van een gemeenschappelijke woning al op naam van de kinderen. Weet U hoe dat zit?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mario1965
Topic Starter

#5 , 12 feb 2009 11:23

ik vermoed dat het nalatenschap naar de langst levende persoon gegaan is aangezien het huis na zijn dood alleen op haar naam stond.we weten alleen dat die ene broer nu met vader zijn auto rijd en zijn eigen auto waarschijnlijk wel heeft verkocht.we hebben er hem mee zien rijden op de begrafenis van moeder.tot die dag wisten we van niks.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”