verwerpen nalatenschap

tom1
Topic Starter

verwerpen nalatenschap

#1 , 10 feb 2009 22:33

Onlangs is mijn schoonvader overleden. Het bedrag van de bankrekening werd voor de helft nagelaten aan mijn vrouw en voor de helft aan zijn echtgenote. Doch na alle kosten (begrafenis, koffietafel, bloemstukken, ...), die volledig van de nalatenschap aan mijn vrouw worden afgetrokken zitten we met een negatief saldo. Wij willen de nalatenschap verwerpen, maar kunnen wij dan nog opdraaien voor de kaosten van de begrafenis en dergelijke? Ik zou denken dat er ook een deel van de nalatenschap aan de echtgenote kan worden aangesproken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 feb 2009 22:48

Indien iemand overlijdt is er slechts één nalatenschap. In de aangifte van de nalatenschap worden de begrafeniskosten afgetrokken. Eerst daarna wordt er verdeeld. Het kan dus niet dat slechts één van de erfgenamen de begrafeniskosten alleen moet dragen.
M.a.w. alle erfgenamen moeten samen de begrafeniskosten betalen.

tom1
Topic Starter

#3 , 10 feb 2009 22:53

Als ik dus goed begrijp moeten eigenlijk eerst de kosten worden afgetrokken en dan pas het saldo worden verdeeld onder de echtgenote en mijn vrouw (zijn dochter).
Nu we zijn er niet op uit om iets te erven. Dus willen we gerust de nalatenschap verwerpen. Ik wil enkelzeker zijn dat wij achteraf niet de begrafenis ed moeten betalen.

Reclame

roharro

#4 , 10 feb 2009 23:01

Zelfs als men verwerpt moet men toch nog de begrafeniskosten betalen. Andere schulden niet. Maar als uw schoonmoeder niet verwerpt moet zij die kosten in ieder geval betalen.

Indien u verwerpt dan worden uw eventuele kinderen de erfgenamen in uw plaats. Zij zullen dan op hun beurt ook moeten verwerpen. Alsdan worden de ooms en tantes van uw vrouw erfgenaam, enz...

tom1
Topic Starter

#5 , 10 feb 2009 23:04

Zij zal zeker niet verwerpen. Dus zal ze zelf de kosten moeten betalen en doet ze er nog een goei zaak bij. Belangrijkste voor ons is dat we geen kosten of baten hebben.
Dank u voor uw antwoord.

wanton

#6 , 11 feb 2009 11:39

Hola ,
het bedrag dat uw vrouw heeft gekregen is de nalatenschap. Het is dus zij die de begrafeniskosten moet dragen.
eerst wordt de gemeenschap verdeeld. Het deel van vader is de nalatenschap , die dus voor de blote eigendom naar zijn dochter gaat = is normaal. Dan wordt de begrafenis ten laste van de nalatenschap afgetrokken.
Waarom verwerpen : ge krijgt een bedrag waarop ge 3 % betaalt , of zelfs nog niet indien het minder is dan 50.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tom1
Topic Starter

#7 , 11 feb 2009 22:12

Waarom verwerpen? Omdat we een negatief saldo krijgen. De kosten van begrafenis ed zijn groter dan de baten. Daarom verwerpen, lijkt mij het beste.

tom1
Topic Starter

#8 , 11 feb 2009 22:52

Wij hebben dus de helft van ACTIEF huwelijksgemeenschap in nalatenshap gekregen. Maar de PASSIEF is groter dan de de nalatenschap (helft actief huwelijksgemeenschap). Ik zou het erg vinden als wij deze nalatenschap verwerpen wij dan nog voor de PASSIEF moeten opdraaien.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”