Deposito- en Consignatiekas

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Deposito- en Consignatiekas

#1 , 06 sep 2021 10:43

Hallo

Na meer dan anderhalf jaar na het overlijden van mijn vader is er nog geen verdeling van de erfenis. Het probleem stelt zich bij zijn Russische weduwe die zich weigert bij de verdeling neer te leggen.

Ik zal jullie het hele saga besparen maar tot heden mochten we van haar notaris uit tweemaal een voorstel ontvangen waar we telkens mee akkoord zijn gegaan. Op het laatste moment weigerde ze echter telkens zelf te ondertekenen.

Enige tijd later kregen we de melding dat ze inlichtingen zou inwinnen bij een advocaat. Noch onze notaris, noch wijzelf hebben hiervan ooit enig schrijven ontvangen. Haar eigen notaris geeft zelf toe weinig of geen contact te krijgen met de advocaat in kwestie. Er wordt simpelweg niet gereageerd.

Vandaag liet de notaris van mijn vader's weduwe weten dat zij nog éénmaal contact zal trachten op te nemen met haar cliënte/de advocaat van haar cliënte maar dat dan de gelden zullen overgemaakt worden naar de "Deposito- en Consignatiekas".

Ik heb geen idee wat dit juist inhoud en wat de gevolgen zullen zijn. Ik hoop dan ook dat iemand hier mij een woordje uitleg kan verschaffen.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2021 12:13

Bedankt @Jo23. Ik had die informatie al gevonden maar ik snap eigenlijk nog steeds de gevolgen niet.

Komt het er op neer dat de notaris haar handen eraf trekt en dat we via de juridische weg moeten gaan? Of moeten beide partijen een aanvraag tot uitbetaling indienen? (Lijkt me sterk want dan wacht toch iedereen). Kan nu één van beide partijen wel aan de gelden en de andere niet? Hoe zit het met de wettelijke verdeling?

Ik snap er werkelijk niets van. En ik vrees eerlijk gezegd wat dat ik wat te braaf/onozel geweest ben door geen advocaat in de hand te nemen.

Reclame

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2021 17:14

Zonder akkoord tussen de erfgenamen kan de notaris de erfenis niet uitbetalen en blijven de tegoeden geblokkeerd. U kunt best het advies van een advocaat inwinnen maar maak op voorhand goede afspraken over het ereloon.

https://www.tijd.be/netto/erven-en-sche ... 57085.html

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”